HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Kínai tárgyú jegyzeteimből

2013.06.01. 16:28 Italo Romano

Vázlatos, de átfogó műveltségtörténeti körképet állítok össze a régi korokról. Most összegezem a kínai képanyagot tartalmazó jegyzeteim szöveges tartalmát.

 

1.Neolit leletek

 

Kínában a Sárga Folyó, a Hoangho középső szakaszán, a mai Hszian mellett  találták meg az egyik legkorábbi újkőkori megtelepedett földművelő kultúra maradványait. Anyaközpontú családi életmódot folytattak. A mult század hatvanas éveiben kiásták sok tucat ház romjait, földalatti veremraktárakat, ezernél több használati tárgyat. A falut 300 m. hosszú, 17 m. mély árok védte.Panponak is írják a neolit falu mai nevét. Több hasonló újkőkori kultúrát fedeztek fel a régészek.

... Hatezer évvel ezelőtt mai szemnek is szép művészi kerámia tárgyakat alkottak.

Képeik:

http://ismeretvadasz.blog.hu/2007/09/08/banpo_6000_eve

      ...A fokozatosan összetevődő törzsek élén kezdetben választott főnökök álltak. A közös vezér mellett a nemzetségfők gyűlése, a vének tanácsa sokáig jelentékeny hatalmi tényező maradt. Ez a kultúra mind szélesebb körben terjedt, egyre több szomszédos etnikumot olvasztott magába. Területi hatalommá alakult. A népregék rögzítettek valamit az ősi civilizáció működéséről. Írásos emlékek híján ezekre vagyunk utalva.

        2.A népmesékben tükröződő korszak, a mítikus Hszia uralkodóház

         http://ismeretvadasz.blog.hu/2007/09/15/kina_gyermekkora

       Némelyik ősnek, ősként tisztelt törzs-, vagy családfőnek emberfeletti hatalmat tulajdonítottak. Ezek  mesés szörnyeket győztek le, használati tárgyakat találtak fel, szokásokat írtak elő, gazdálkodást tanítottak. A mítoszok hiedelmei egy-egy ilyen hősnek tudták be a túlélést szolgáló kulturális vívmányokat, melyeket évezredek alatt fejlesztett ki a találékony és szorgos nép. Szerintük például Sen Nung honosította meg a földművelést és a gyógyfüvek, a tea termesztését. Az első elterjedt gabona a csekély vízigényű köles volt. A búza, árpa követte.

        Szellemi életükben dominált a természet, különösen az ég, a hegyek, az égitestek, az ősök kultusza.  

               A második évezred elején sikerült a pusztító árvizeket elhárítani (mérsékelni). Ezt a Nagy Jünek tulajdonítják, aki a legendákban élő Hszia dinasztiát alapította. A népi hagyomány a fent elbeszélt sok fontos vívmányt ennek az „első” dinasztiának tulajdonít.  Ami nem legenda: az i.e 1700 as években, már a bronzkorban a Sang dinasztia került uralomra. Ez az európai időrend szerint is ókori történelem.

        3. Sang-Jin

          A kínai államokat rendszerint egy-egy uralmi helyzetet elérő törzs hozta létre. Az első, történetileg is dokumentálható kínai állam akkor született, amikor az i. e. XVIII. században a keleti-délkeleti területekről a Sárga folyó Anyang körüli vidékére beözönlő hatalmas törzs legyőzte az itt őseredeti műveltséget teremtő népet. Központjukat Sangnak nevezték. Később Anyangból Jinbe helyezték át a fővárost. Innen származik a Sang (Jin) dinasztia kettős elnevezése. Két évszázaddal későbbről már egy nagyváros romjait tárták fel a régészek. Uralkodói palota, hatalmas épületek, műhelyek romjai, bronz és márvány műtárgyak, 300 sírkő, négy császári emlékmű volt a leletek között. Mindez egykorú Kréta virágzásának időszakával. 

          Képeit is bemutattam: http://ismeretvadasz.blog.hu/2008/02/21/sang_korszak
Megélhetésük a földmívelésen alapult. Társadalmuk zöme faluközösségbe tartozó földművesekből állott. Szabadok voltak, de a közösség köteles volt az urak földjét is megmunkálni. A király, a vang volt a föld általános birtokosa, azt használatra adta át a nemzetségi arisztokrácia tagjainak. A parasztok rizst, kölest, búzát termesztettek, nagyállatokat tartottak. 

Technikai fejlettségük különösen magas színvonalat ért el a keramika, a csontfaragás, a drágakőcsiszolás és a bronzöntés ágazataiban. Erősen rétegzett, magas szervezettségű társadalomban éltek.. A bronzkorba a kínaiak viszonylag későn jutottak el, de a Sangok idején kibontakozott bronzkor alkotásai ma is a múzeumok büszkeségei.
Erős agyagfalakkal körülvett városokat építettek. A törzsi társadalom vezéri intézménye megszűnt. A politikai hatalmat a király, egyben legfőbb pap és (mai terminológiával) a hercegek és bárók gyakorolták szigorú hierarchikus rendben. Kiemelkedő eszméjük az ősök tisztelete volt. A vallás is nagyrészt az őskultusz körül forgott, emellett természeti erőket, növényeket tiszteltek. Panteonjuk élén a főisten, Di állott. A kultusz fő eseménye az áldozás volt. Az ősöknek, a természeti isteneknek állatokat és embereket áldoztak. A vallás kifejlődésével ezt szent cselekményként hajtották végre. Az áldozati szertartásokat a papok felügyelték. Jóslással is ők foglalkoztak. A társadalmi hierarchiában különleges helyet foglaltak el. 

          A Sangok után az i.e. 11. századtól hosszú időre a Csou dinasztia uralma következett.

           4. Csou-korszak

A Csou törzs és dinasztiája kezdetben a Vej folyó környékén és az akkori Kína nyugati részén, Kanszu vidékén uralkodott. A szövetségesekből és csatlakozókból törzsszövetséget hozott létre, majd az i.e. XII. században keletre nyomult és megdöntötte a nomádok elleni háborúkban meggyöngült sangok államát. A hódítás barátságos volt. Széles körben felhasználták a Sang-Jin korszak vívmányait: írásukat, időszámításukat, építészetüket, jóslási szokásaikat. (Mint korábban az akkádok a sumerokét.) Vu-vang vezetésével egészen a Huang-ho alsó szakaszáig terjedő nagy területet hódítottak meg és létrehozták az első igazi kínai birodalmat. A Csou dinasztia egy évezredig állott fenn, azonban tényleges uralmat, mint Nyugati Csou állam, az első négy évszázadban gyakorolt. Kulturális vívmányaival tartósan befolyásolta három évezred kínai fejlődését:

http://ismeretvadasz.blog.hu/2008/03/17/a_bronzkor_vege_kinaban_updated

A Csou birodalom társadalmi és politikai szervezete is maradandó intézményeket tartalmazott. Megőrizte az ázsiai közös földtulajdont, tehát nem volt feudalizmus, habár a nemességet szigorú hierarchikus rendbe szervezte. Kijelölt hatalmi övezeteket kaptak. Helyzetük, földbirtok-jövedelmük a  királytól függött. Utóbbi, az Ég Fia, a legfőbb uralkodó volt. Mitológiájuk szerint az Ég (nem személyes isten) juttatta őt  hatalomra. 200 fejedelemség kiskirálya volt az alárendeltje.  A föld egyik, közös birtokban tartott és a parasztok által megmunkált része a király, az arisztokrácia, a papság és a hivatalnokok szükségleteit fedezte.  A faluközösség tagjai a saját külön parcelláik terméséből éltek. Az államszervezet működését tagolt hivatali apparátus segítette. A fentiek főképpen a Nyugati Csou birodalomra vonatkoznak. A Csou-birodalmat ugyancsak meggyöngítették a nomád betörések elleni küzdelmek és a mélyülő rétegződéssel, csoportharcokkal együtt járó belső feszültségek. Az ezután következő vaskorban a Keleti Csou dinasztia már csak névleges hatalmat gyakorolt, vezető szerepe a szertartásokra korlátozódott. i. e. 722-től ötszáz éven át területleg széttagolt fejedelemségek uralkodtak. Egyikükben, Lu országban alkotott Konfuciusz.  Lao ce valamivel korábban élt.

5. Kína az egységes Csou állam felbomlása után

A vaskor első félezer évéről főképpen a területi változásokat érzékeltető történelmi térképeket mutattam be.

http://ismeretvadasz.blog.hu/2007/09/17/selyemut_es_kornyeke

 Az i. e. VIII. századtól a III. századig a zavargások, a kis hercegségek marakodása határozta meg a fejleményeket.

          Egy időre a Lu állam (Konfuciusz szülőföldje), végül több egymással  hadakozó fejedelemség uralta a területet az ország i.e 221-ben bekövetkezett első egyesítéséig. Az utóbbi Csin Si Huang Ti (i.e.221-206) hódításai nyomán jött létre. Kemény törvényekkel uralkodott. Ez a kínai birodalom vérben született, csakúgy, mint Erasmus szerint a kereszténység és időleges felbomlásai ellenére végül a pápai államéhoz hasonló nagyságrendű időszakot, több, mint két évezredet élt meg. Az első császár felépítette a Nagy Fal jelentékeny részét. Üldözte Konfuciusz híveit és tanításait.  Gigantikus síremlékeiről egy ott járt utazó kalandos leírása nyomán kalassó számolt be: http://kalasso.blog.hu/2012/08/09/egy_semmi_terkep

         Egy másik bejegyzésben az ősi Hsziánt ismerteti (részben az én munkámat idézve), majd a fenti utazó megdöbbentő képét közli a Sztélék Erdejéről, melyben az öreg mesterek kőtábláit csaknem egy évezreden át ugyanazon a helyen őrizték meg:         http://kalasso.blog.hu/2012/08/04/beszamolo_hszianbol

          Másfél évtized után a Hanok vették át az uralmat(i.e 206 - i.sz. 220). Helyreállították a konfuciánus alapelveket, melyek a következő két évezredben a hagyományokat szigorúan követő államszervezet tartósságának belső feltételeit jelentették. A felsőbbséggel szembeni alázatnak, az egyéni vélemény elfojtásának, a hipokrita magatartásnak kedvező hatalmi gyakorlatot későbbi szubordinatív rendszerek is átvették, köztük a római egyház és a kommunista pártok.

A Hanok uralmát követően a központosított kínai birodalom olykor évszázadokra részekre bomlott, de egységét ezután mindig helyre tudta állítani.

Minden külső hódítás ellenére az ország fennmaradt, olyan módon, hogy az idegen dinasztiákhoz tartozó nemesi csoportok egybeolvadtak a kínai vezető réteggel, és átvették az évezredes hagyományokat. Az elnyomó hadseregeket időnként kiverték az országból. Az önállóság időszakait azután újabb hódítások követték. Kína részben szintén idomult az idegen elitekhez, a maga kultúráját az ő szokásaikkal és műveltségükkel átszínezve őrizte meg, de mindezt jellegzetesen saját életmódja, stílusa és izlése szerint alakította át. A lakosság ekkora tömegeit nem lehetett mássá formálni, mint amilyenné az eltelt hosszú korszakok tették. Végül minden idegen hódítóból az évszázadok alatt kínai patrióta lett, a birodalom megőrzését és védelmét kellett szolgálnia.

A kínai középkor egy újabb hosszú széttagoltsággal kezdődött (220-581), majd a Szuj dinasztia (581-618) hatalmával folytatódott.

A VII. században a Tang dinasztia ( 618 – 907) hozta létre az újabb központosított birodalmat.

6. Tang korszak

A VII. században Kína egyik virágkora köszöntött be a Tang dinasztia uralma alatt. Fellendült a gazdasági élet, kibontakoztak a nemzetközi kapcsolatok, a birodalom területe gyarapodott. Az állami kormányzás intellektuális feladatainak ellátásában professzionális igényesség mutatkozott. A legnagyobb Tang uralkodó külön hivatalba szervezte kvalifikált értelmiségiek egy csoportját. Egyedüli feladatuk az uralkodó ötleteinek és döntéseinek kritikája volt. Egyik minisztere arról számolt be, hogy kétszáz alkalommal bírálta meg a király tetteit. (És mindvégig a helyén maradt.)

Művészi törekvéseiket a mesterségbeli technika kifinomultsága jellemezte. Bravúrosan alkotott műtárgyakat hagytak ránk.

Bemutatásuk: http://ismeretvadasz.blog.hu/2007/12/04/kinai_emlekek

Bárki is volt hatalmon, a földmívesnek keményen kellett robotolnia, hogy saját családját eltartsa és az urak földjét is megművelje. Már Po Csü-ji megfigyelte:

"Pihenni alig ér rá a paraszt;
Kettős munkában várja a tavaszt..."
(Szabó Lőrinc fordítása)
*

A Tang dinasztia után Kína megint részekre bomlott. Öt dinasztia követte egymást ( 907 – 960). Az újabb fellendülési korszak a X.-század közepétől uralkodó Szung (Song) dinasztia (960-1279) idejére esik. 

7. Szung korszak

Rövid jellemzését ez alkalommal a Wikipédiából veszem át:

A Song-dinasztia idején Kína hatalmas társadalmi-gazdasági fejlődésen ment keresztül. A rizstermelés elterjedésén alapuló demográfiai forradalom révén Kína a korabeli világ messze legnépesebb országa lett. Létrejött az egységes piac, ekkor és itt bocsátottak ki a világon első alkalommal papírpénzt. Felállították az első kínai állandó hadiflottát, először alkalmazták a puskaport katonai célokra, és megalkották az iránytűt az északi irány meghatározására. A gazdaság állami, központi ellenőrzése enyhült, a piacgazdasági erők önállóbban tudtak működni. A helyi közigazgatás és a földbirtokosok szerepe, aktivitása nőtt. A kinevezett hivatalnokok a korábbiaknál nagyobb mértékben támaszkodtak az iskolázottabb szakemberek tanácsaira.A társadalmi élet megélénkült, a gazdagok érdeklődtek a művészetek iránt és vásárlásaikkal támogatták az alkotókat.”

A utolsó mondathoz is kapcsolódik az akkori művészet emblematikus darabja Tan K'uan festménye: "Utazók hegy és folyó között". (I.sz. 1000. körül készült.) A selyemre festett kép alsó részén látható karaván eltörpül a hátterében magasodó hegy alatt. Beleolvad a rajta is uralkodó természetbe. Lásd:

http://ismeretvadasz.blog.hu/2007/12/05/ezereves_festmeny

Minden művészeti ágat igényes módon műveltek. Az artisztikum legmagasabb követelményeit tartották szem előtt.

Az utolsó három dinasztia történetéről nem írtam.



10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr65339084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kalassó 2013.06.01. 19:07:54

Köszönöm a viszonthivatkozást. Az első linkem nemcsak a Csin, hanem a Han időkre is utal, a ló patája alatti hun harcos képével.

Italo Romano 2013.06.02. 09:41:31

@kalassó: Szívesen. Örülnék a témáimhoz kapcsolható újabb utazási beszámolóknak. Ha lesznek ilyenek, ne tartsd őket titokban, légy szíves.

Karolus 2013.06.03. 15:44:53

@Italo Romano: Szép tervek, de előbb még az egyiptomi beszámolót kellene illusztrálni. Az most szinte "képtelen".

Italo Romano 2013.06.03. 21:03:13

@Karolus: A legjobbat nem lehet fényképezni.

2013.06.04. 11:08:09

A Khefren másfél méter magas, hosszú, sötét folyosóját sem, de nem tartják a legjobbnak. Még ha a végén bele is fekhet az üres szarkofágba,aki akar.

smirgliműhely 2013.06.04. 19:40:14

Csak nem feküdt bele egy blogtárs?

Minnesota 2013.06.04. 20:17:17

Hogy ki, hová fekszik, az magánügy. :) A Tanulókör nem tárgyal személyi élményekről. Mint kalas mondá, ebben antibloggerek vagyunk. Különben is, Kína a téma.

Italo Romano 2013.06.05. 10:20:37

Igen, Kína. A posztban felhasznált jegyzetek legfontosabb közvetített forrása „A történetíró feljegyzései” (Si-csi) c. hatalmas, tíz kötetes ókori munka, amely valószínűleg i.e. 109–91 között íródott. Szerzője Szema Csien (Sima Qian), a kínai történetírás atyja. A Si-csi megírásakor mindenben a tényszerűségre törekedett, forrásait gondosan megválogatta. Az ősidőkről szinte mindent tőle és a négy hagyományos gyűjteményből tudunk.
Alapvető évkönyvekben részletezi a Hszia-, a Sang-, a Csou-dinasztia történetét, Csin állam históriáját a birodalom egyesítéséig, és külön Csin Si Huang-ti, majd a Han-dinasztia legtöbb császárának időszakát. A Si-csi 70 fejezete egy-egy történelmi személyiség vagy csoport tipikus vonásait jellemzi.
A modern Kína-kutatás egyik megalapozója pedig Henry Maspero volt, annak a Gaston Masperonak a fia, aki Egyiptom történetét írta meg. Lám, itt újra előkerült ennek a másik birodalomnak a neve.

Karolus 2013.06.06. 20:24:45

@Minnesota: Nem kell személyes beszámoló a külföldi képek közléséhez. Kalassó is megoldotta egy utazó képeslapjainak, múzeumi brosuráinak bemutatásával. I.R. kínai illusztrációit is kiegészítette, részben pedig átvette. Utóbbi Egyiptom-története azonban továbbra is kép-telen. Kár, mert blogban az ősidők képes krónikája lehet érdekes. Amit a szerző (I.R.) is eredeti szándékának mondott.

Italo Romano 2013.06.15. 20:14:54

Köszönöm a türelmet. Nem hivatásunk, csak szórakozásunk a blogolás és nem lett volna illő az árvíz idején ezzel szórakozni. Kedvemre van, hogy a Tanulókör is kommentelési szünetet tartott. Most már úgy tekintek rá, mint ízlésközösségre.
süti beállítások módosítása