HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Egy műépítész emléke

2013.05.04. 08:54 Italo Romano

Biztató, hogy az építészt 2009-ben méltató bejegyzést már 9114 látogató olvasta el.

http://ismeretvadasz.blog.hu/2009/03/28/negyven_eve_halt_meg_mies_van_der_rohe_updated#more5048141

A poszt egykori vitája is eléggé aktív volt.

Hozzászólások (35)

akimoto2009-03-28 12:121. akimoto

A bauhaus mindig is a legélhetőbbnek látszott a szememben. Kár, hogy sose volt pénzünk ilyen házban venni lakást. Mostanában mintha a loft lakások minimalista berendezése állna szemléleti rokonságban az egykori bauhaussal.

évi.2009-03-28 12:202. évi.

nekem volt szerencsém igaz bauhaus stílusú iskolába járni, de akkor még nem tudtam,hogy ezt a stílust képviseli.

nagyon szeretem amúgy:)

italo2009-03-28 16:073. italo

Akimoto, valóban élhető, emberléptékű, a berendezés pedig szinte egyenértékű az építménnyel. Ha a szobákban kevés praktikus, jó minőségű bútor van, akkor érezhetően a lakó a fő szereplő. Jónéhány budapesti loft és sok Stockholm környéki lakóház.

italo2009-03-28 16:144. italo

Évi, mindig tudtam, hogy jó iskolád volt... - Az a stílus természetesen Bécsben is hódított, ami nem meglepő. És, ha nem is Bauhaus, de teljesen modern egy moszkvai épület. Persze, nem valamelyik sztálini felhőkarcoló, hanem a statisztikai intézet a húszas évekből, Le Corbusier-től.

büyük2009-03-28 16:285. büyük

Azt hiszem, hogy a modern, mégis szép felhőkarcoló stílus a párizsi Défense negyeddel kezdődött a hetvenes években. Ez is acél és üveg, de mindkettő speciális színű és formájú. Az ezredforduló táján aztán "beindultak" a ferde, esetleg csavart alakzatok, netán forgó építmények és a szerintem esztelen magassági rekordhajsza, mely meg sem áll ezer méterig.

kalas2009-03-28 16:496. kalas

(5) Büyük: A felhőkarcolók Ázsiában is nagy magassági és furcsasági versenyben vannak. Az égboltra rajzolt sziluettjeik a városok tartós ikonjaivá váltak. Nekem a legérdekesebbnek Kuala Lumpur égbe vésett grafikonja tűnik.
A new-yorki WTC - t Minoru Yamasaki tervezte. Nem ő tehetett róla, hogy tragikus véget ért. Az csak kb. 450 méteres volt, 110 emelettel. 1973-ban készült el.

italo2009-03-28 17:077. italo

Büyük, Kalas ##5,6: rám különösen nyomasztóan hatnak a szűk utcák mentén magasodó égbenyúló épületek. Széles sugárutakon meg a gyalogos érezheti elveszettnek magát, ott autózni kell. Egy kerttel övezett egyszintes (akár) bauhaus évekkel hosszabbíthatja meg az ember életét.

smirgli2009-03-28 20:028. smirgli

"a mérnöki és művészi rációnak a fajiságról handabandázó, hisztérikusan és agresszívan nyomuló egypárti (náci) befolyás elleni védelmét kísérelte meg" - Tervein is látszik, hogy az építész alaposan kidolgozta a maga szakmai teóriáját, határozott képzőművészeti eszméi voltak, részletes esztétikai koncepcióval rendelkezett. Ehhez senkitől sem kért világnézeti eligazítást, maga szabta alkotásainak a törvényt. Nem a Volk, vagy a Reich nagyságát kifejező bombasztikus épületeket emelt. A nacionalizmusba belevakult ideológusok ezt nem bírták elviselni. A művész szakmai elmélete egyébként sem azonos semmiféle ideológiával.

Mne2009-03-28 20:169. Mne

Smirgli, 8: egyfajta világnézet az is, hogy elveti a barokkos és arra hajazó formákat. Nem vallást kifejező világnézet, de a puritanizmusa közel áll a protestáns ízlésvilághoz. Aminthogy a művésztársainak alkotásai is inkább az északi és nyugati országokban találtak értő közönségre.

italo2009-03-28 20:3410. italo

## Smirgli, Mne: tehát elveti a tömegembert seregbe szervezők épületigényeit is és a monarchikus, vagy kispolgári ízlésnek megfelelő díszes, jelképszerű szenthelyek megalkotását is. A klasszikus józan polgár szükségleteit tartja szem előtt, de ennek sem hódol be, hanem az új anyagok és technológiák adta lehetőségek alapján teremti meg - másokkal együtt - a modernitás építőművészetét.

kalas2009-03-28 21:5011. kalas

10: Italo:"A klasszikus józan polgár szükségleteit tartja szem előtt" Késői korszakában nem ez látszik. A felhőkarcoló nem a klasszikus józan polgár szükséglete, hanem a nagykapitalizmusé, máshonnan vett kifejezéssel a finánctőkéé. - A szükségletet a megrendelő képviseli, a művész pedig eldöntheti, hogy teljesíti-e ezt az igényt. Ha igen, a szuverén művész akkor is a maga ízlése szerint alkot

italo2009-03-28 22:0412. italo

Igen, a maga ízlése szerint. Mies van der Rohe ízlése kizárta, hogy tekintélyelvű, monarchikus, misztikus, fanatikus, totalitárius, vagy nyárspolgári, beszűkült, korlátolt módon nacionalista igényeket elégítsen ki. A modernizáló nagyipar, világkereskedelem és banktőke nyitottságában viszont nem látott olyan kizáró okot, amely miatt le kellett volna mondania művészi terveinek megvalósításáról.

évi.2009-03-28 22:5013. évi.

Köszönöm Italo, de az iskola nem az én érdemem, anyu választotta, én csak kijártam:)

A Bauhaus stílusról még...egyik unokahúgom férje építésznek tanult Firenzében, emlékszem egyszer náluk nyaraltam és teljesen meglepődtem,mikor elkezdett nekem mesélni a bauhausról,hogy mennyire szereti, nos csak azért lepődtem meg,mert ott álltunk a gyönyörű XV. században épült házak és paloták közepén és akkor jön nekem ezzel a modern stílussal ez a fiú:))

A Défense-től engem szó szerint kirázott a hideg,olyan nyomasztó volt ott állnom a modern Diadalív lécsőinek a tetején,hogy szinte levegőt sem kaptam, úgy éreztem összenyomtak...

italo2009-03-29 06:4314. italo

Évi, #13: érthető a firenzei kontraszt. Szerencsére ott nem épült modern blokk a régi város közepén. A Défenset is külön rakták, nem vegyítették pl. a Marais-val.

italo2009-03-29 06:5715. italo

Évi, #13: Hozzászólásod nyomdokain haladva, a Défense-t bepótoltam a blogba. Lehet, hogy ebből a távlatból nem is annyira nyomasztó?

kalas2009-03-29 08:1916. kalas

Italo! Nálunk is honos volt a Bauhaus irányát követő modern építészet. A harmincas években több tucat vagy száz szép és praktikus ház épült. A korszak legjelentősebb építészei: Fischer József, Ligeti Pál Molnár Farkas, Preisich Gábor, Hajós Alfréd, Kozma Lajos, Rimanóczy Gyula. Munkáikat Gropius, Mies, Le Corbusier ismerték és nagyra értkelték.

italo2009-03-29 08:4017. italo

A legutóbbi megjegyzés hézagpótló volt. Köszönöm szépen ezt és a többiek kiegészítő információit.

évi.2009-03-29 10:0118. évi.

Italo, köszönöm:)Ebből nem, de fordítva- ha jól érzékelem ez a Diadalív irányából lett fotózva- azért kell néhány óra,hogy megszokja az ember:)

Valóban, Firenzében nincs vegyítés, szerencsére:)

Párizs teljesen más város építészetileg, ott tulajdonképpen elfér, hiszen a különböző városnegyedek kicsit erről is szólnak,mind más és más világ:)

italo2009-03-29 18:1719. italo

Évi, #18: a megszokáshoz valóban kell idő, ami után az ember szépérzéke is hozzá idomulhat az újhoz. Ebben segít, ha közben sok "régi", megunhatatlan zöld felületet is látunk.

évi.2009-03-29 18:2120. évi.

Igen,a zöld az mindig sokat számít:)

halandor2009-03-29 18:2721. halandor

#7,italo,tökéletesen egyetértek

italo2009-03-29 18:3022. italo

Kalas, #19: Mies van der Rohe származását a nácik nem kifogásolhatták, csak a tervezési gondolatai voltak inkompatibilisak az ő pedagógiai céljaikkal. Mies egykorú építményei az egyén minél teljesebb szabadságát szolgálták, ellenben a náci eszmény az együtt menetelő közösséggel feltétlenül azonosuló néptárs volt. Nekik az egyébként a maga módján szintén tehetséges Speer gigantikus hatalmat megtestesítő konstrukcióira volt szükségük.

halandor2009-03-29 18:5323. halandor

Squatoltam a '90-es években a Défense-nàl, hàt,elég  nyomasztônak  talàltam,de ezt egyéne vàlogatja.
Ott talàlkoztunk '96-ban a feleségemmel, szôval van rôla pozitîv emlékem is.

évi.2009-03-29 18:5724. évi.

Halandor,én is 96-ban voltam ott,de nem találkoztunk, ha jól emlékszem rád:)))

italo2009-03-29 19:1025. italo

Halandor #24: A squatra nem vágyik az ember, de komolyan alakítja az életünket. Még több zöld felület kellene a Défense-ba is. Okos várostervezők ilyen külön "gettókba" helyezik el a felhőkarcolókat, hogy minél érintetlenebb maradjon a történelmi rész. Rómában is van egy magasházas rezervátum, most nem jut eszembe a neve. Eszményi a hegyes-völgyes városok helyzete, ott muszáj külön rakni a felhőket ostromló üzleti Cityt egy lapályos részre, mint az San Francisco, Montréal , Boston és talán Vancouver esetében történt.

évi.2009-03-29 19:1426. évi.

Frankfurt is nyomasztó nekem, de szerencsére vannak ott is emberléptékű városrészek.
Azt hiszem a világvárosokhoz mind hozzátartoznak ezek a modern, felhőkarcolós városrészek, de a hatalmas parkok nélkülözhetetlenek.

italo2009-03-29 19:2527. italo

Évi, Halandor és mi sokan, többiek: közös vágyunk a nagy zöldfelület, amit a racionális modern építészet is egyre tudatosabban igyekszik kielégíteni. Már említettem azt a törekvését, hogy fokozza a lakóhelyen az egyén szabadságérzését. A természettől azonban nem lehetünk szabadok, és jó azt éreznünk, hogy a részei vagyunk.

évi.2009-03-29 19:2828. évi.

Pontosan:)

Ha pl.megnézed Párizst, hatalmas város,ám hatalmas parkok és persze kicsik is,mindenfelé.Ez már valami:)
Pedig nem most építették,kivéve a modern részeket.
Hozzá képest Budapesten a pesti rész nekem szörnyen szürke.

italo2009-03-29 19:5129. italo

Évi, igen, Pestre a Monarchia épített környezete a jellemző. Fiatal város. Sokkal szegényebb, mint Bécs, de van itt is számos gyöngyszem. Párizs a gótikával lenyűgöz, Róma a barokkal - az ókori emlékekről nem is beszélve. Stockholm építészete viszont nagyszabású és emberközeli egyszerre. Prága meg Prága!

évi.2009-03-29 19:5530. évi.

Hát igen:)Látod, Stockholm is a szívem csücske, Prágában viszont még nem jártam:(((

Igazad van, Pesten találni sok gyöngyszemet, de parkot szeretnék sokkal többet, zöldet és levegőt!:)

italo2009-03-29 20:2131. italo

Az bizony jó lenne. Nagyon nagy szerencse, hogy egy órán belül kint lehetünk a budai hegyekben, erdőkben.

italo2009-03-30 22:4532. italo

Eddig elkerülte a figyelmemet, hogy Tel-Avivban van a világ legnagyobb Bauhaus stílusú lakónegyede.
http://jelen.blogter.hu/333204/gropius_nyomain

Zebra2009-04-05 14:0233. Zebra

Off: Italo mester, játssz velünk! http://zebra.blogter.hu/333939/locsoloverseny

italo2009-04-06 10:0334. italo

Köszönöm szépen a meghívást!

talon2009-04-11 15:2635. talon

A 16-hoz: Fischer emberségből is megállta a helyét, mert 1944-ben számos üldözöttet bujtatott és mentett meg. Hajós Alfrédot, ellenkezőleg, meg kellett menteni. Hiába volt az első újkori olimpia kétszeres magyar bajnoka. Az sem számított, hogy megalkotta a Sportuszodát. (Rónai Zoltán hamis papírokkal szabadította ki a nyilasok markai közül.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr975280460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása