Másfél esztendeje bejegyzést írtam Michel de Montaigne műfajteremtő esszéiről:
http://ismeretvadasz.blog.hu/2011/09/30/az_oslogger#more5048099
A poszthoz az alábbi eszmecsere kapcsolódott:
2011-09-30 22:331. évi.
nagyon szimpatikus amit mond, biztos jóban lettünk volna, ha bloggerkedik:)
2011-10-01 10:512. kalas
Úgy emlékszem, hogy az ember természetes halálfélelmét is megpróbálta lelkileg feldolgozni, enyhíteni a maga módján.
2011-10-01 19:503. italo
@kalas: Átvette a korai bölcselők erről szóló intelmeit. Irodalomnak szép. "Hogy bölcselkedni annyi, mint készülődni a halálra:
Sose tudhatjuk, hol vár ránk a halál, ezért várjuk inkább mi őt - mindenütt. A szabadságra készül fel, aki felkészül a halálra. Tanuld meg, hogyan kell meghalni, s vége a rabságodnak. Ha szembe mersz nézni a halállal, leráztál minden kényszert, szolgaságot. Semmi rossz az életben nem érhet, ha jól megértetted, hogy az élet elvesztése nem rossz..." - Az utolsó mondatrészt hagyjuk meg a filozófusoknak.
2011-10-01 21:254. Mne
A második bemásolt könyvoldalon látszólag az Arisztotelész tekintélyének hódolást bírálja, de az egyházi tekintélyuralmat támadja. Fontos a vége is. (A tanuló...) "Lényeget szürcsöljön - ne szabályt magoljon."
2011-10-01 22:135. italo
Beiktattam egy harmadik könyvoldalt különösen bölcs és a vitáinkban is megszívlelendő tanácsaival. Senki se gondolja, hogy a mondottak csupán a gyereknevelésre érvényesek.
2011-10-02 11:056. évi.
@italo: sajna nem tudom őket elolvasni:(
2011-10-02 11:217. kalas
@évi.: A harmadikból nagyítóval kibötűztem, hogy hiba: "ahelyett, hogy másra figyelmeznénk, folyton önmagunkat kelletjük; fontosabb nekünk, hogy portékánkat mielőbb elsüssük, mint az, hogy a másét megvegyük." Úgy látszik, ritka szavú ember az ideálja, akinek a beszélgetésben az a fontos, hogy önmagát csiszolgassa, nem pedig az, hogy unos-untalan a saját véleményével hozakodjék elő.
2011-10-02 13:258. italo
Hencegve mondhatnám, hogy nagyító nélkül. De könnyű, mert feltettem az okulárét. Tovább is van: "Kerülje a durva és pökhendi hangnemet valamint azt a gyerekes becsvágyat, hogy eszesebbnek véljék, amiért másmilyen..." stb.stb. (Megjegyzés: ezek a fac similék a teljes kiadásból valók.)
2011-10-02 19:349. széna
Montaigne mellékes ott, ahol gyűlöletkatonák lehetnek hangadók.
2011-10-02 20:4910. Carolus
@széna: Lehet mellékes, de nem tilos. Helyet kitöltő vattának ez is jó. :(
2011-10-03 17:1611. büyük
Poszt: "szórakozásból írja önreflexióit"
A Bizottság krédója EfZámbó mai tolmácsolásában hasonlót mond: "Minden oldalon kívül kell állni, mert minden ember egy politikai párt. De azt is mondhatnám, hogy minden ember saját maga temploma, ahol a vallását gyakorolja. Mi mindig improvizáltunk, és ha ma fiatal lennék, ugyanebben hinnék. Nem pedig a spekulációban meg programok kitalálásában, csak azért, mert el akarok érni valamit. Mi sosem akartunk elérni semmit. Csak minél jobban elszórakoztatni magunkat ebben a kacifántos világban!"
2011-10-03 17:4812. büyük
Kapásból cáfolható, ha vki a mai bloggert közeli rokonságba hozza azzal a szerzővel. Létezik egy pár, a poszt 4. bekezdésében említett hasonlóság, de hol vagyunk az ő művészetétől és az antik szerzők ismeretét birtokló tudásától?
2011-10-03 19:1613. kalas
@büyük: Tanulmányi áramlatunk közelebbi szellemi rokonságban van vele."sose valami haszonért" keresi a jó minőségű ismereteket. "a tudatlanság beismerését" ugyancsak a szükséges lépések közé sorolja. A tanulókör csak a tudományosan bizonyított tételek tekintélyét ismeri el, de azon nyomban elveti őket, amikor valakinek sikerül megbízhatóan megcáfolni azokat. Kevés beszédű és nem bosszankodik "ostobaságok és mesék" hallatán. A nagy szellemi alkotások tanulságait igyekszünk elsajátítani, az antik szerzőkét is. Önmagáért keressük a tudást, ez szórakozás és munka egyszerre.
2011-10-03 21:3014. széna
@kalas: "keressük a tudást" Hol: tanszékeken, intézeteknél, bevezető szakkönyvekben. Ott még egy ideológiai propagandista is szerezhet egzakt ismereteket és elemi tájékozódást közgazdaságról, szociális rétegekről, igaz történelmi forrásokról. Nem mi fogjuk bizonygatni neki, hogy mik az ország valós problémái. Hiábavaló is lenne, mert a megbízóit és célközönségét nem azok érdeklik. Úgy látszik, a kiemelt közéleti cikkek itteni ajánlóit sem.
2011-10-04 08:3115. évi.
@kalas: @italo: köszönöm szépen a nagyítást:)
Megszívlelendő szavak és mondtaok:)
2011-10-04 13:0916. kalas
Korunkban egészen más a helyzet, mint Montaigne idejében, amikor a franciaországi tudományban az akkori Sorbonne teológusai voltak a hangadók.
2011-10-04 18:4117. büyük
@kalas: 13 "nem bosszankodik "ostobaságok és mesék" hallatán." Megint efZámbót idézem, aki egy lopásért ártatlanul elítélt költőt említ: "Azt sem érti senki, hogy miért nem tiltakozik a vádak ellen. Ő meg csak annyit mond, hogy nem alacsonyodik le arra a szintre. Ha mások így gondolják, hogy ő tolvaj, akkor ez a reális valóság, az ellen meg minek védekezni. A dolgok saját menete majd kimutatja az igazságot. Így is történik. Kiengedik, mert megtalálják az igazi tolvajt." Persze, kicsit naív, de ez példabeszéd.
2011-10-04 19:1618. italo
@széna: 14 "Nem mi fogjuk bizonygatni neki..." Ez egy kissé emlékeztet a a harmadik fac simile oldal "Tanulja meg" kezdetű mondatára.
2011-10-05 20:0919. kalas
@széna: Jóakarók azzal védik az Ajánlott szerzőlista immár egy hónapos merevségét, hogy az csak gondatlanság eredménye. Előfordulhat nemtörődömség, de ez most irányzatos módon egy pártképviselő alakításainak szolgáltat színpadot. Amíg ez így marad, nem leszek a közönségük. Amit a Blogteren el akartam mondani, azt elmondtam.
2011-10-06 17:2320. Carolus
@kalas 19: "Amíg ez így marad..." én nem is blogolok. Ide majd néha bejárok kommentezni.
2011-10-06 18:1221. hukkk
@Carolus:
20.
Na és akkor mi van, ha épp ez a céljuk a "feledékeny" ajánlóknak?
Ha így próbálják elvenni a kedvet a blogolástól?
Dőljünk be az agymosásuknak?
Azt már nem!
A bibliai erkölcs forrása, a Krisztus úgy tűnik, mintha nem lenne híve még a gadarénusok esetében sem az efféle "erkölcsi karantén" megvalósításának.
Sokkal inkább a démonok által rabul ejtett propagandisták felszabadításának.
Talán (?) Ő sem híve az efféle tüntetésnek, kivonulásnak, sztrájknak...
Talán Ő sem akarná, hogy mi meneküljünk ki ebből a romlott világból, hanem inkább, hogy ebben a világban egy választható alternatívát kínálva megőrizzen minket, talán így:
http://t7.hu/mkq
@kalas:
19.
"Aki hisz, az nem fut."
S akkor mi van, ha az efféle feledékenység tartós, állandó tendenciává válik?
Pali bátyám ettől a légkörtől sem rezelt be. Ha megkövezték is, utána mikor feleszmélt, felkelt, leporolta magát és végezte tovább következetesen a munkáját mindhalálig.
Szerintem el kéne felejtenünk azt az elméletet, hogy némaságunkkal hatást tudunk gyakorolni arra a nemtörődöm Gépházra, amely a nemtörődömségéből kifolyólag nem fog törődni azzal, hogy mi történik, mivel még a nézettség alapú ajánlást sem kell személyesen követnie manapság.
Elég ehhez csupán beállítani a rendszert, ami automatikusan elvégzi amire beprogramozták.
Néma bloggerek szavát nem fogja megérteni a siket gépház halláskárosult programja.
Néma levente!
Effata!
:)
2011-10-06 18:1822. hukkk
@italo:
Gyermeknevelésre is utaltál a képeiddel.
Ebben a témában én is feltettem egy írást. Ha időd, kedved engedi, kifejezhetnéd kritikai-, egyéb észrevételeidet itt:
http://hukkk.blogter.hu/481520/a_gyermekneveles_es_tanitas_celjai
2011-10-06 20:2523. Mne
@kalas: 13 Megközelítően leírtad a tanköri mentalitást. Azt meg Széna is tisztázta (legutóbbi jegyzete vitájában), hogy ez a tevékenység személytelen stílusú és a tárgyának sincs kapcsolata a szerzők, vagy mások magánéletével. A tematikus blogok a nagy nyugati szolgáltatóknál rendszerint ilyenek. Nálunk is egyre több helyen.
2011-10-07 11:0324. italo
Számomra is lezárul egy szakasz, de más értelemben. Munkaköri leírásom (profilom) szerint az emberi jelenséget tanulmányozom. A korábbi hosszas őstörténeti beszámolók és egyéb helyzetfelmérések után a tényekről született rendszerező felfogásokkal, összegező megítélésekkel, művészi alkotásokkal is foglalkoznom kellett. Montaigne naplója a legismertebb újkori európai gondolkodók nagy jelentőségű írásait tartalmazó száz könyv között van . Ezeknek sajnos csak egy ötödéről tudtam beszámolni, szerzők szerint említve: Rabelais, Bocaccio, Macchiavelli, Erasmus, Montaigne, Shakespeare, Pascal, Pope, Rousseau, Voltaire, Dickens, Swift, Schopenhauer, Nietzsche, France, Capek, Werfel, Morgenstern, Mann, Camus, Vonnegut könyveiről. A kiemelkedő magyarok közül pedig Vörösmarty, Arany, Katona, Mikszáth, Krúdy, Babits, Kosztolányi, Szerb, Szabó, Németh, Karinthy, Hamvas, Weöres műveiről. A blog további részében időnként visszatérek a közvetlenebbül valóságfeltáró, dokumentáló történeti, gazdasági, emberismereti témákhoz. Olykor-olykor empirikus leírásokat és értékelő fejtegetéseket helyezek el ebben a naplóban.
2011-10-07 11:4525. akimoto
Mindig érdekes gondolatokat, értékes szerzőket hozol.
Hozzájuk fűzni mit lehetne, inkább olvassunk bölcseket.
2011-10-07 19:3826. italo
@akimoto: Köszönöm értő szavaidat és figyelmes olvasásodat. Szerencsére, vagytok néhányan, akik emlékezetünkbe idézik a poézist és a kortárs irodalmat is.
2011-10-07 20:0627. akimoto
italo, :)
2011-10-08 12:4228. büyük
@italo: 24 "A korábbi hosszas őstörténeti beszámolók..." valszeg a "Honnan jövünk?" sorozatról van szó. Egyik előző vitánkon megállapodtunk arról, hogy afféle remake-t készítek a távol-keleti történeti szemléidből. A focin úgy sincs mit néznem, a finnek kikaptak.
2011-10-08 15:0929. italo
@büyük: Igen, arra keresik a választ, hogy honnan jövünk, míg a blogban szemlézett európai írók, gondolkodók művei arra, hogy mik vagyunk.
2011-10-09 12:0730. talon
@italo: 24 "visszatérek a közvetlenebbül valóságfeltáró ...gazdasági... témákhoz."
Ilyen irányú korábbi cikkedből én is készítettem egy remake-t. http://href.hu/x/g7i8 Kiegészítő hozzászólások mellett volt egy ellenzője. Nem igényelt választ, mert hiányos felkészültséget árult el, habár nagyzoló stílusban. Úgy is maradt.
2011-10-09 16:2031. talon
Az első időben olyan durva makrogazdasági hibák történtek, melyeket elsőrendű szakember nem követett volna el. Más tekintetben viszont célirányos törekvések is tapasztalhatók. Minden egyes döntést, törekvést a maga érdeme szerint kell megítélni. Azt hiszem, ez közös álláspontunk.
2011-10-09 19:1132. Mne
@italo: 24 Goethe műveiről másvalaki számolt be: Smirgli. Ő most szőrén-szálán eltűnt.
2011-10-09 19:1733. italo
@talon: 30 Tetszett a remake, köszönöm. Jó, ha időnként egy politológus is lemegy közgazdászba.
2011-10-09 19:3534. italo
@talon: 31 Mind a durva hibák, mind pedig a célirányos törekvések jelen vannak. "Közös álláspontunk" a lelkiismeretes ítéletalkotás feltételét írja le. Más feltételeket a 13.,14.,23.,stb. kommentek érintettek. Persze minden a tárgyismerettel kezdődik. Enélkül minden retorika értéktelen. Ami nem azt jelenti azt, hogy hatástalan is.
2011-10-09 19:3735. italo
@Mne: 32 Kitűnő Goethe tanulmányait olvastam és nagyra értékelem. Csak nincs valami baja?
2011-10-09 19:3936. italo
34: Pardon, az egyik "azt" felesleges.
2011-10-09 19:4737. hukkk
@italo:
Boldog szülinapot Italo!
2011-10-09 20:1838. italo
@hukkk: Köszönöm szépen, előre is. Még kb. négy hónap, de nem sokat lehetek itt az addig hátralevő időben.
2011-10-09 20:3339. hukkk
@italo:
De legalább erre reagáltál, míg a #22-re és a #21-re nem.
Többször kéne téged felköszönteni, méltatni, dicsérgetni.
2011-10-10 07:2940. italo
@hukkk: 39 A 21. címzettje Carolus és kalas, előttük reagálnom udvariatlanság lett volna. Ellenben ugyanez lett volna válasz nélkül hagyni a 37.-es köszöntésedet. Kizárólag ezért reagáltam rá, nem a kissé kötözködően említett méltánylási igények miatt. A 22. link tárgyát eddig még nem olvastam. Minden jót!
2011-11-08 21:4041. halandor
Van benne egy nyelet buddhizmus,taoizmus,
màr ami Montaigne alapàllàsàt illeti.
2011-11-08 22:5842. halandor
un chouia
2012-02-25 09:3943. italo
@halandor: 41 A régi görögökön keresztül jutott el hozzá valami a keleti, úgyszólván sztoikus, pesszimista szemléletből és a szkepszisből. Un peu. Gyakorlati életbölcsessége inkább epikureus.
2012-02-25 13:4244. halandor
semmi állandó nincsen, sem bennünk, sem a dolgokban... a buddhizmus " egyik "jelszava", a Tao vezérfonala.
"egyedül az önismeret tudománya érdekel"
= meditàció,ami sajnos kikopott a keresztény lelki életbôl, a profàn szinten legalàbbis, jóformàn csak a szerzetesekre és a filozófusokra jellemzô
2012-02-25 14:2645. halandor
halandor.blogter.hu/492243/fogsagban
2012-02-25 14:3046. italo
@halandor: 44 "semmi állandó" igen, Herakleitoszé is, több preszokratikus, később pedig hellenisztikusok nézete. Meditáció: az említett keleti vallásokban nem dominált az istenfogalom, több "hely" jutott a meditációnak.
2012-02-25 19:3247. italo
@halandor: 45 ... nem eresztjük el.
Kapaszkodunk a semmibe?
2012-02-25 21:3048. halandor
Bàr kapaszkodnànk!:)))
2012-02-26 12:1849. büyük
@italo: 46 A kelet-ázsiai kultúrákról és vallásokról szóló posztjaidat szemlézni fogom. Ebbe beleegyeztél még jó múltkor, de a blogírást idáig szüneteltettem.
2012-02-26 18:4750. italo
@büyük: Érdeklődéssel várom. Örülök annak, hogy nem ragadsz le a napi közélet efemer tömegtémáinál.
2012-02-26 19:0851. italo
@büyük: Bizonyára úgy fogsz írni, ahogyan azt a többiek kommentjei is körvonalazzák. Persze, a magad módján.