HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Obeid. Honnan jövünk? (30)

2007.01.24. 17:11 Italo Romano

Presumér település.

 

A rézkőkori Obeid (Ubaid) volt az első tartós település a délmezopotám feltöltött síkságon. (5300-4100 i.e.) Helye:

UBAIDHELYE.jpg

Északi előzménye az 5500-tól fennállott Szamarrai Kultúra, amelynek keretében Choga Mami  helységben találták fel az öntözéses gazdálkodást (i.e.4700 - 4600). Ez  növelte a jólétet, erősítette a rétegződést. Elkülönült vallási cselekményhelyeket még nem hozott létre. A szamarrai finom kerámiák mintáit átvették és tovább fejlesztették az obeidi fazekasok.

Obeidi kerámia: 

 

Obeid három időszaka:
Korai (4700-ig) a Perzsa öböl partjain bontakozott ki, Eridu környékén. Három termelő rétege volt: a házépítő, északról bevándorolt földműves-állattenyésztők, a sátorlakó nomád pásztorok és a part mentén és a mocsarakban halászó-vadászó népesség, akik nádkunyhókban húzták meg magukat. 
Középső (4500-ig) az öntöző csatornák intenzívebb építési szakasza. Ez nagyobb csoportok közös erőfeszítését igényelte. Összehangolásukhoz
irányító személyekre volt szükség. A településeken belül egy-egy vezető jelenlétére egy-egy nagyobb, de a többihez hasonló alaprajzú lakóépület utal. A lakosság koncentrálódása a településeken az élelemosztás megszervezését igényelte. A fegyelem fenntartásához és megszilárdításához hatalmi eszközöket kezdtek használni az érzelmi-eszmei befolyásolás mellett. Az utóbbit is szolgálták az általunk ismertek között első, itt épült templomok. Szervezett istenkultusz jött létre. A létrehozott javak egy részét a templomközpont használta fel. Maradványai:

UBAIDTEMPLOM.jpg
Ebben a korban sok technikai újítást alkalmaztak, például a rézöntést, a folyami szállításra kis vitorláscsónakokat, az égetett téglás építkezést. Valószínűleg már ekkor használták az ekét, kereket, szamarat. Eridu mellett Urukban és az észak-mezopotámiai Tepe-Gawra lelőhelyen is találtak Ubaid-templomokat. A háromosztatú templomok alaprajza emlékeztet a lakóházakéra.

Erre a szakaszra jellemző a Hadzsi Mohammed lelőhelyről elnevezett kerámia, melynél a mintázatot a festés kihagyásával állították elő.

Klasszikus (4000-ig): intenzív és gyors fejlődés ment végbe. Az itteni életmód átterjedt a Folyóköz északibb területeire és némi szünettel, a Tepe Gawra lelőhelyről elterjedve, felváltotta a Halaf kultúrát. Egész Mezopotámia a hatása alatt állott. A korban a települések egymástól elszigeteltek voltak, nem fedezhető fel viszonyukban hierarchia.

691px-Map_Ubaid_culture-de.svg.png

Távolabbi helyek lakóival is cserekereskedelmet folytattak Bahreinen keresztül.
Finom kerámiájuk az egész térségben keresett volt.

 

Nagy falvakban éltek, amelyek az egész életmódot irányító templomgazdasági központ körül helyezkedtek el. Különösen jelentős szerepet játszott Ninhurszág istennő temploma. (Más helyeken, például Szamarrában, az öntözés irányítását másféle, nem vallási jellegű központ végezte.) A sírmellékletek tanúsága szerint az itteni háztartások nagyobb része anyagilag szegényes maradt, mások kiemelkedtek a többiek közül. Az előkelők csoportjába  a gazdagabb családok főnökei tartoztak, afféle sejkek, illetve papok, akik a templomgazdaság vezetésébe és az ottani raktárak kezelésébe beleszólhattak. A kialakuló bírói funkciót is a közülük valók töltötték be. A rétegződés már a társadalmi állapot kezdődő különbségeit hozta létre.

A jelenlegi ismeretek szerint Obeid lakói nem voltak sumerok. Ezért presumer településnek  nevezhető. Ám a település a sumer dinasztiák korában is fennmaradt. Templomát az I. dinasztia idején, korábbi alapokon újra megépítették. Bronz díszítései és műtárgyai, pl. bikaszobrok fenn is maradtak.

Az urbanizálódó eredeti település városi civilizációnak még nem nevezhető, mert nem volt igazi város. Annak kritériuma az írás, a lakosság koncentrálódása, a szakmák specializálódása, a monumentális építészet, a kifejezett társadalmi rétegződés, a távolsági kereskedelem. Mindez fejlődött, de csak az uruki (sumer) kortól érte el a civilizációhoz szükséges kritikai tömeget.

Szólj hozzá!

Címkék: asszociációk

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr225048291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása