HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Amerikai magyar Nietzsche-elemzése

2008.06.15. 18:00 Italo Romano

Judy Foldes angol nyelvû tanulmánya a "Bálványok Alkonyáról."

A "Bálványok alkonya" erõsen lerövidítve már régen megjelent magyarul. (In: Friedrich Nietzsche Válogatott Írásai, Gondolat Kiadó, 1972., 372. skk.l.)

A texasi szerző kéziratos tanulmánya a Twilight of the Idols-ról a szövegnek a fenti könyvbõl kihagyott részeit is feldogozta és ami a fõ: néhány jelenkori tapasztalatra alkalmazta.

Mindenki ismeri az érzéki csalódások fogalmát, de Nietzsche elveti azt a fajta nyugati gondolkodási irányt, amely szerint az érzetek általában is megcsalnak minket az igazi világ természetérõl. Azzal, hogy az Ész felosztja a világot egy változatlan igazira és egy látszólagosra, eltorzítja az emberi tapasztalás lényegét. Amennyiben az érzékek a keletkezést, az elmúlást és a változást tanúsítják, egyáltalán nem csalnak meg minket.

Mindez a mélyebb nietzschei morálkritika területébe torkollik. A változatlan életeszmények igéretével az említett fajta  nyugati gondolkodás egy mindenható és teremtõ istenségben való hitre bátorítja az embert. Ezzel az emberi megértést a visszájára fordítja, pedig nem az isten teremtette az embert, hanem az ember teremtett istenfogalmat, hogy alátámassza, megerõsítse és örökössé tegye  a maga legfelsõbb értékeit, melyek csak emberi alkotások.

Mindebbõl következik a hibás gondolkodás négy alapesete, melyek  közül Nietzsche az ok és az okozat  felcserélését tartja a leginkább veszélyesnek. A papok isteni eredetûnek állítják be a boldog élet feltételét jelentõ erkölcsi normákat. Isten az ok, az emberi boldogság a következmény. Ezzel szemben magában az emberben van az erkölcs igazi forrása.

A modern szerzõ a mai életbõl vett példát idéz az ok és a következmény felcserélésére, amikor egy alkoholista halálának okaként a szeszt nevezik meg.
Valójában a az alkoholista önkontrolljának a hiánya vezetett a fatális következményhez.

A második hiba a hamis okozati összefüggések keresése és megtalálása. Az emberek hajlamosak arra, hogy kitalált okokkal magyarázzák cselekedeteiket, az utóbbiakat  kondicionáló összetett és szerteágazó körülmények felismerése helyett. Különösen, amikor az akarat, az ego és a szellem hatására hivatkoznak, gyakran csak a saját szubjektivitásukat vetítik ki a környezõ világra. Nem a realitást, hanem az istennek nevezett szellemet kiáltják ki oknak, például a realitás okának.

A modern szerzõ az öngyilkos merénylõk példáját hozza fel erre a második hibára. Állítólag isteni sugallat, magasabb hatalom késztette õket a terrorista cselekmény elkövetésére. A tetteiket kondicionáló környezet helyett egy nem létezõ szellemet találnak ki magyarázatként.

Nietzsche szerint a harmadik hiba a hiányzó ismeretek miatt elképzelt okokban rejlik. A tudáshiány okozta bizonytalanságból az emberek úgy próbálnak szabadulni, hogy jól ismert, általuk tehát kontrollálhatónak tekintett tényezõkben keresnek magyarázatokat. Új, érthetetlen szcenárióval találkozva az emlékezetükbõl elõhívnak valamit, ami analógnak látszik és alkalmazható az eddig nem tapasztalt helyzetre. Nem akarják, hogy az utóbbi megrendítse addigi hiedelmeiket, inkább a hiedelmeket húzzák rá az új valóságra. Például az egyéni élet rossz, szomorú eseményeit a szokásostól eltérõ nézetek, viselkedés negatív következményének állítják be, a jó fejleményeket pedig az istenfélõ, jó lelkismeretû embert megilletõ jutalomnak.

A modern szerzõ az iskolai tömeggyilkosságok magyarázóinak példáját említi.  A filmek, a televízió, a számítógépes játékok hatását okolók azért járnak hamis nyomon, mert ezt a harmadik hibát követik el. Egy normális ésszel felfoghatatlan, elképzelhetetlen cselekvést valami ismertre, megérthetõre próbálnak visszavezetni, hogy rendet vigyenek a gondolkodásba és megszabaduljanak az ismerethiány okozta bizonytalanságtól. Ahelyett, hogy bevallanák, hogy a bûntett a közgondolkodás szintjén megmagyarázhatatlan és a lélektan is csak tapogadódzik az ehhez hasonló ügyekben.

Nietzsche szerint a negyedik hiba a szabad akarat feltételezése. Azért találták ki, hogy a bûntudat képzetét meghonosítsák. Képzetet, mellyel kontroll alatt és szellemi alávetettségben lehet tartani sok embert, felelõssé és büntethetõvé téve õket tetteikért.

Itt egy megjegyzéssel szakítom meg az idézett mû ismertetését. Nietzsche morálkritikai elméleteit, mint ismeretes, többféle kétértelmûség jellemzi. Az erkölcs egy hosszú történelmi korszakra jellemzõ formájának bírálata úgy is értelmezhetõ, hogy általában elveti az erkölcsöt. De azt is kimondta, hogy a természetellenes erkölcsöt veti el. "Az erkölcs minden természetességén, vagyis minden egészséges erkölcsön az életösztön uralkodik..."- tette hozzá. (I.m.375.l.)

Hogy felelõsök-e és büntethetõk-e az emberek azért a helyzetért, amibe kerültek, ezt a modern tanulmányszerzõ egy másik munkája fejtegeti. Erre még visszatérek.

Szólj hozzá!

Címkék: asszociációk

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr375048174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása