Figyelmet érdemel a 18 államot, az Európai Unió lakosságának kétszeresét magába foglaló India õsi kultúrája, benne a vallása.
Az õstörténeti korokról elõzõleg már beszámoltam.
A hajdanvolt idõkre csak a leegyszerûsítés kedvéért használom a hindu jelzõt.
A kezdetben uralkodó hitvilágot nehéz lenne az ismert vallásokkal közös
címszó alá vonni. Ezért inkább valláselõtti hiedelmekrõl írok. Az
emberi létállapothoz hozzátartoztak az öröm, élvezet, harag, küzdelem,
félelem, önkívület, szorongás emóciói. A korai mûvészi öntevékenység a
velük kapcsolatos lelki feszültségeket fejezte ki és oldotta fel. Az
érzelmi kiegyensúlyozódást animista hiedelmek is szolgálták.
Hordozóik a korai anyajogú közösségek: az északkeleten élõ mundák és a
nyugatabbra lakó dravidák voltak. Körükben tisztelet övezte a
phalloszt, bizonyos állatokat (bika, elefánt, kígyó, krokodil),
növényeket (fügefa), bálványokat, a szexualitáshoz és
egyéb, járulékos értelmekhez fûzõdõ szimbólumokat (szvasztika). A
nemiség, a termékenység állott a középpontban. A mágikus szertartások
fontos szerepet töltöttek be. Mindezek építõkövei lettek a késõbbi
vallásnak, a hinduizmusnak, ami azonban egy egészen más kulturális
hagyománynak is az örököse volt.
A harcos-pásztor életmódot folytató árják körében a családfõ vezette
egyszerû tûzáldozatok szentelték meg az egyéni élet minden fontos
eseményét (fogantatás, születés, második születés-beavatás, házasság,
halál.) A nõk szerepe a családra korlátozódott, társadalmi mozgásterük
nem volt. Miután az árják elfoglalták Pandzsábot, az általuk tisztelt
természeti jelenségek (ég, nap, tûz, hold) majd késõbb az ezeket
megszemélyesítõ istenek (Indra-vihar, Mitra-nap, Varuna-ég, stb.)
kerültek elõtérbe. A „srúti”, vagyis kinyilatkoztatásnak vélt szent
írataik, a Védák errõl a még naív istenhitrõl két magyarázatot adnak:
az egyik szerint az isteneknek is egy személytelen világtörvény
parancsol, a másik szerint egy fõisten uralkodik a mindenségen. A
védikus árják egyre jobban azonosultak a leigázott bennszülöttek
mágikus szokásaival is és egész vallási életükben a szertartásokat
helyezték elõtérbe.
A király vezette áldozatok az államélet fõ eseményeit szentelték meg.
Az áldozat volt a Tett. Tenni a szanszkrit nyelvben: kri, ebbõl lett a
karma, ami tehát eredetileg áldozatot jelentett. Áldozni lehetett:
embert, lovat, kecskét, szobrocskákat, bódító italt. A védikus szövegek
szerint a leginkább hatásos, a legnemesebb áldozat az ember. Szemben a
késõbbi, gyökeresen eltérõ jelentésével, a karma szó eredeti
használatában emberáldozatot jelentett. A valláselõtti társadalmak is
gyakorolták a foglyok meggyilkolását, vagy más célú szervezett
emberölést. Ezt szent cselekménnyé változtatták, csakúgy, mint az
aztékok, föníciaiak, kelták, görögök és más népek vallásai.
Mintegy félezer éves folyamat után a védikus korszak végén, i.e. 1000
körül az indoárják a Pandzsábból benyomultak a Gangesz völgyébe és
ekkorra vallási gyakorlatuk is tovább változott. A srúti mellett
létrejött az emberi szerzõknek tulajdonított írások korpusza, a
„szmrti”, amit szent hagyományt jelent és amit ma is követnek. A
leigázott bennszülöttekhez való viszony lerögzítésére és a szakmai
munkamegosztás végleges rendezésére létrejött a kasztrendszer.(Kb.
négyezer kasztból áll.) Új istenek jutottak uralomra: Brahma, Visnu,
Siva, akik közül késõbb az utóbbi kettõnek a kultusza viszonylag önálló
szektává fejlõdött. Siva:
Mivel az isteneknek szentelt áldozatok pontos végrehajtása a hitélet
legfontosabb, mondhatni, egyedüli formája lett, a szertartási
szabályokat tudó brahmánák rendje vezetõ szerepre tett szert az indiai
társadalomban. A vallást azóta joggal nevezik brahmanizmusnak. A
további rendek: a harcosok, nemesek (ksatrija), iparosok, kereskedõk
(vaisja), szolgáltatók, kisebb kézmûvesek (súdra) és a kasztokon kívüli
érinthetetlenek.
A szmrti iratokban található a lélekvándorlás tana, melyrõl a Védák még
mit sem tudtak. Az örök változásban az istenek is születnek és
meghalnak. Jelentõségük már ennél fogva is kisebb, mint az isteni
hatalomé a nyugati monoteista vallásokban. A tettektõl függ, hogy az
ember milyen státuszban születik újra a következõ életben. Most már ez
a karma értelme. A szó jelentése még további átalakuláson ment át a
Bhagavadgitában, ahol már egy bizonyos, sorsrendelte önzetlen
cselekvést jelöl, végül pedig a buddhizmusban, melyrõl régebben
számoltam be.
Nagy gondolkodók a századok folyamán vallási reformokat kezdeményeztek.
Részbeni sikereik ellenére az elõzõ bekezdésben leírtak ma is jellemzõk
a lakosság többségének hitéletére. Még az itteni mozlimok egy része is
gyakorolja a brahmanista vallási szokásokat. Mozlimokká fõképpen azok
váltak, akik megunták, hogy egész életükben az érinthetetlenekhez
tartozzanak. Az iszlám a kasztokat nem ismeri el.
Hindu õsvallások
2008.01.15. 06:35 Italo Romano
Szólj hozzá!
Címkék: asszociációk
A bejegyzés trackback címe:
https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr845048192
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.