A barlangi művészetnek a része, részben pedig a folytatása volt a mobil alkotások tömege. Kis részük ábrázolt nőket.
A kisplasztikák a őskőkor utolsó szakaszából , 20 ezer - 10 ezer évvel ezelőttről származnak (felső paleolit). Az ábrázolás tárgyából és stílusából az életmód egyes vonásaira is következtetni lehet.
A Brassempouy-i Lányportré körvonalai fiatal, szabályos arcot mutatnak, de szembenézetben a mélyen ülő szemeket eltakarja a hosszan ívelő szemöldökök árnyéka. Szája egyáltalán nincs. Nyaka elegánsan hosszú:
Profilból már kivehető a vaksinak tünő bal szem és az egyenetlen orrvonal. Hosszú haja gondozott frizurába rendezetten omlik a vállára. Arcáról ítélve megfelelően, vagy jól táplált volt:
A következő akt-torzónak felfedezője az egykorú álszent prüdéria hatására a Venus impudique, azaz a szemérmetlen Vénusz elnevezést adta, holott csak egy normális arányokkal rendelkező női test volt. Ennek ábrázolása némely szenteskedő és erénycsősz körökben felháborodást váltott ki. Ílymódon, a bűnösségre utaló elnevezéssel a felfedező mintegy elhatárolta magát a szobortól és megvédte további kutatási lehetőségeit.
Nem kellett ilyen ellenérzéstől tartani a következő torzó, a Sireuille-i Venus esetében, amely még inkább explicit módon tükrözi a test valóságát. A nő kezdődő terhessége a Csőszök szemében mintegy megszentelte a meztelenséget.
Ezzel megérkeztünk a Willendorfi Vénuszhoz, a termékenységi- és bőség-szimbólumnak tekintett szobrocskához. Frizurája ennek is gondosan kidolgozott, de az arcát nem látni. Ilyesmiből a világon kb. negyvenet találtak, ebből huszat Eurázsiában. Nemi jellegzetességeiket erősen kihangsúlyozták.
Hasonló szimbólum lehetett a következő plasztika, ami már nem mobil, hanem stabil szobor. Jóval későbbi, mint a fentiek és a neolit korszakban folytatódó tiszteleti szokásrendhez tartozik (Chatal-Hüyük). A messzi múltba veszett már ekkorra az őskőkor.
A korábbi korszakból szobrok és festmények mellett nőket ábrázoló, kb.15 ezer éves barlangi féldomborművekkel is rendelkezünk Penn dans le Tarn-ból. (Fr.o.) Tökéletes alakú fekvő aktot mutatnak. Mindkettő olyan finom erotikát sugároz és olyan mesterien kidolgozott, hogy a szakértők nagy része először modern alkotásnak hitte. A legnagyobb tekintélynek, H.Breuilnek kellett a helyszínre utaznia. Nagyon aprólékosan elemezte, minden esztétikai szempontot és természettudományos eszközt igénybe vett. Tüzetes vizsgálata szerint a féldombormű eredeti. Sok bizonyítéka közül az egyik az, hogy a kép és az azt környező barlangi fal patinájának mind a vegyi összetétele, mind pedig a kora megegyezik. Egy másik: a barlangban található többi műtárgy ugyanilyen stílusban készült.