HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Hölgyek. Honnan jövünk? (16)

2006.11.23. 17:36 Italo Romano

A barlangi művészetnek a  része, részben pedig a folytatása volt a mobil alkotások tömege. Kis részük ábrázolt nőket.

A kisplasztikák a őskőkor utolsó szakaszából , 20 ezer - 10 ezer évvel ezelőttről származnak (felső paleolit). Az ábrázolás tárgyából és stílusából az életmód egyes vonásaira is következtetni lehet. 

A Brassempouy-i Lányportré  körvonalai fiatal, szabályos arcot mutatnak, de szembenézetben a mélyen ülő szemeket  eltakarja a hosszan ívelő szemöldökök árnyéka. Szája egyáltalán nincs. Nyaka elegánsan hosszú:

 

 

brassem.jpg

 

 

 

Profilból már kivehető a vaksinak tünő bal szem és az egyenetlen orrvonal. Hosszú haja gondozott frizurába rendezetten omlik a vállára. Arcáról ítélve megfelelően, vagy jól táplált volt:

 

A következő akt-torzónak felfedezője az egykorú álszent prüdéria hatására a Venus impudique, azaz a szemérmetlen Vénusz elnevezést adta, holott csak egy normális arányokkal rendelkező női test volt. Ennek ábrázolása némely szenteskedő és  erénycsősz körökben felháborodást váltott ki. Ílymódon, a bűnösségre utaló elnevezéssel a  felfedező mintegy elhatárolta magát a szobortól és megvédte további kutatási lehetőségeit.

 

 

 impudique.jpg

Nem kellett ilyen ellenérzéstől tartani a következő torzó, a Sireuille-i Venus esetében, amely még inkább explicit módon tükrözi a test valóságát. A nő kezdődő terhessége a Csőszök szemében mintegy megszentelte a meztelenséget.

 

 

 

 sireuil.jpg

 

 

Ezzel megérkeztünk a Willendorfi Vénuszhoz, a termékenységi- és bőség-szimbólumnak tekintett szobrocskához. Frizurája ennek is gondosan kidolgozott, de az arcát nem látni. Ilyesmiből a világon kb. negyvenet találtak, ebből huszat Eurázsiában. Nemi jellegzetességeiket erősen kihangsúlyozták.

 

 

 

 

willendorf.jpg

 

Hasonló szimbólum lehetett a következő plasztika, ami már  nem mobil, hanem stabil szobor. Jóval későbbi, mint a fentiek és a neolit korszakban folytatódó tiszteleti szokásrendhez tartozik (Chatal-Hüyük). A messzi múltba veszett már ekkorra az őskőkor.

 

 

 catalhoyuk_14.jpg

A korábbi korszakból szobrok és festmények mellett nőket ábrázoló, kb.15 ezer éves barlangi féldomborművekkel is rendelkezünk Penn dans le Tarn-ból. (Fr.o.) Tökéletes alakú fekvő aktot mutatnak. Mindkettő olyan finom erotikát sugároz és olyan mesterien kidolgozott, hogy a szakértők nagy része először modern alkotásnak hitte. A legnagyobb tekintélynek, H.Breuilnek kellett a helyszínre utaznia. Nagyon aprólékosan elemezte, minden esztétikai szempontot és természettudományos eszközt igénybe vett. Tüzetes vizsgálata szerint a féldombormű eredeti. Sok bizonyítéka közül az egyik az, hogy a kép és az azt környező barlangi fal patinájának mind a  vegyi összetétele, mind pedig a kora megegyezik. Egy másik: a barlangban található többi műtárgy ugyanilyen stílusban készült.

 

 

tarn2.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr805048323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása