HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Iratismertetés2

2014.04.05. 15:43 Italo Romano

Földes Károly írja:

A Tanulókör javaslatára kivonatosan közlöm a rendelkezésemre álló értékelő dokumentumokat a múlt század nyolcvanas éveiben (1985-1989) általam vezetett kollektív szakmai vizsgálatról. Az öt éves időtartamú projekt alapkutatási támogatásban részesült. A Tanulókör kérdése úgy szólt, hogy milyen vélemények, ajánlások alapján fogadták el a szakzsűri és a pályázat kiírója a program teljesítését összefoglaló tudományos beszámolót. A projekt a tőke mint gazdasági hatótényező komparatív elemzésével foglalkozott.Megjegyzést kell fűznöm a tőletek átvett „iratismertetés” címhez is. Ha ezt szigorúan értelmezném, az iratok egészét kellene ismertetnem. Ám az eredeti kérdéseitek a pályamű elfogadását  eredményező véleményekre vonatkoztak.

A beszámolónak a projekt témájával azonos című fő része a tőke közgazdasági problémáit fejtegeti (1988, két félkötet, 206+215 old.) Szita János recenzens kiemelte a tőkestruktúra, az amortizáció, bankműködés és az állami szerepvállalás elemzését, az adottságainktól elrugaszkodó fejlesztések kritikáját. Csahók István recenzens pedig annak a naturális irányításnak a bírálatát, melyben a hangsúly nem a nemzetközi mércével számított tőkemegtérülésen van. Lantos Imre is helyesli, hogy csak a tőkefunkció lehet a vállalati működés fő szabályozója. Nyilas András a Statisztikai Szemlében (1989. 11.) ismerteti a projektet és a kutatásvezető ”Tőkegazdaság” című, keynesi hagyományt követő összefoglalóját „amely további fejtegetésünk kiindulópontja lesz.” Bod Péter Ákos szerint a tanulmány az angolszász irodalom mércéjével is színvonalas teljesítmény, a magyar gazdaság égetően fontos problémáira kínál megoldást. Megfelelő részben mindez a többi szerző munkájára is vonatkozik. Az intézeti vélemény (1989.05.10, MTA KTI) is a fentieket tartalmazta.

A „Múlt, jelen, jövő néhány irányzata” (1988, 277.old.) c. második beszámoló kötet Tálas Barna recenzens szerint a jelenlegi válsághelyzet szakmaközi tudományos elemzésével a válságból kivezető megoldásokhoz járul hozzá.”Jelentős tudományos teljesítmény, amely elmélyült kutatómunkáról, széleskörű tárgyismeretről, magas színvonalú elemző és szintetizáló készségről, az új és aktuális problémák iránti fogékonyságról tanúskodik.” Balogh István recenzens kiemeli, hogy a tanulmány a különböző gazdasági-társadalmi területeket szoros összefüggéseikben, egymásba kapcsolódásukban vizsgálja, kölcsönhatásban a globális tendenciákkal és a regionális tényezőkkel. Részarányosan mindez valamennyi szerző munkáját méltatja. Az intézeti vélemény (MTA KTI, 1989.03.10.) helyeselte a fennálló állapotok eredetéről és prognózisáról adott értékelés gondolati tartalmát, különösen pedig a társadalmi folyamatok összetettségének érzékeltetését. Mindez már részben túlment saját szaktudományom keretein. (Fontos megemlíteni, hogy Balogh I. és más társadalomelemzők hiányolták is a kutatás társadalom-elméleti és ilyen irányú szakirodalmi alátámasztását. Ezért jelentős arányú részvételre kértem fel őket a következő alkalommal elnyert, négy éves társadalomtani pályázatom projektjének kidolgozásában, amit sikerrel elvégeztek.) A fentiek szóbeli vitáján másokkal együtt pozitív értékelést adott Bakos Gábor, Révész Gábor és Rott Nándor is. Utóbbi később, amikor már országgyűlési képviselő volt, szintén támogató véleményt fejtett ki egy másik dolgozatomról. A jegyzőkönyv szerint annak vitavezetését is vállalta, ami szintén a becsületére vált, írom szomorú múltidőben, mert már nincs az élők sorában.

A harmadik és a negyedik kötet megírásában szerzőként nem vettem részt, csak szerkesztőként, így csupán az elhangzott rövid értékeléseket közlöm. A „Verseny, monopólium, állam” (1989, 173. old.) c. kötet felépítése Ágh Attila szerint rendkívül következetes és logikus, folyamatosan halad az elméleti alapvetéstől az esettanulmányokban bemutatott differenciált alkalmazásokig. Segíti az állam és a vállalat közti hazai szerepmegosztás újragondolását. A vélemény az indokolt kritikai észrevételekben sem szűkölködött. - A negyedik kötet a tőkeműködés domináns hatótényezőit vizsgálja Magyarországon és Japánban (1989, 210 old.) A komparatív helyzetértékelés az innováció körül forgott. Kiglics István recenzens a beszámolóból azt emelte ki, hogy a kutatási ráfordítások a tárgyidőszakban Japánban nőttek a leggyorsabban, ami a gazdasági fejlődést jelentősen meggyorsította. Kormányzat és vállalkozások viszonyát a konzultatív együttműködés jellemezte, az általános kultúrszint pedig növekedést gyorsító tényezőnek bizonyult.

Az egész projektet értékelő intézeti vélemény szerint (MTA KTI, 1989.09.25.) „a kutatás jelentős tudományos eredményt hozott létre néhány kiválasztott gazdasági folyamat és a tőke különös szabályszerűségeinek megismerésében. Ezeknek a régebben háttérbe szorított témáknak a vizsgálatával hézagpótló, egyszersmind időszerű munkát végzett; az üzleti viszonyok elemzéséből kiinduló elméleti orientációt dolgozott ki a kilencvenes években alkalmazható működési struktúrákról”.

80 komment

Címkék: ismertetés

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr335950492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kalassó 2014.04.05. 20:16:13

'84 májusában adtad be a pályázatot és az év decemberében hagyták jóvá. Ezt említettem:
kalasso.blog.hu/2014/02/10/foldes_karoly_aktivitasa_a_nyolcvanas_evekben
Szakmai téma, de az elfogadásra a politika széljárása is hatott bizonyára. Az év elején a reform nekibuzdulása, az év végén az újabb megmerevedés.

retimadar 2014.04.05. 22:08:30

A négy kötet tartalmát ismertettem, a bejegyzésemhez fűzött kommentek kérdéseire pedig a szerző tudna válaszolni.
talon.blog.hu/2014/03/15/foldes_karoly_tokekutatasa

Karolus 2014.04.06. 09:44:35

A fent idézett blog kommentjeiben ketten is úgy véltük, hogy induláskor a kutatásvezetőnek "jól körülhatárolt kérdések" kidolgozását kellett kérnie. Például öt-hat, vagy tíz-húsz kérdésről volt szó?

retimadar 2014.04.06. 13:04:55

A posztban említett második kötetről beszámolva írtam : "Abban van a kutatásvezető részletes elemzése a szovjet rendszerről." (fenti link). Tálas véleménye főleg erre vonatkozik?
Később így folytattam: " A szerzőket a kutatási folyamatban kizárólag a tények és összefüggések feltárása érdekelte, nem a hazai és világpolitika, még csak nem is az ellenzéki-rendszerváltó álláspontok és mozgalmak." Ez is igaz?

szénaboglya 2014.04.06. 17:50:28

@retimadar: A szovjet típusú rendszert illetően is a tények és összefüggések feltárása a kutatási feladat, akár tetszik a politikának, akár nem. Megírása 1977-ben a hazai hivatalos politika ellenszelében történhetett, mert Kádárék megijedtek a gorbacsovi iránytól és szembefordultak vele. - A projekt egészének résztvevői listáját kimásoltam: moreszkhu.blog.hu/2014/01/27/az_elso_tokegazdasagtani_alapkutatas_resztvevoi

kalassó 2014.04.06. 18:25:04

Jó, hogy kijavítottad. Ugyanez a dolgozat, talán módosítva, jelent meg két évvel később: „A 'szovjet modell' mint fejlődési mutáció” PolitikaTudomány 1989/1 pp. 18-31 - ezt is regisztráltam a nyolcvanas évtized publikációiról szóló posztban.

retimadar 2014.04.06. 20:42:45

Legutóbbi bejegyzésem észrevétele: "A kutatásvezető egy időre kilépett a közgazdasági vizsgálódások terepéről..." Ezt ugyan már a következő projektről írtam, de erre a cikkre is érvényes.

2014.04.07. 08:54:10

@retimadar: A tőke témáról benyújtott pályázatról írtad, hogy ez az akkori körülmények között :"kevéssé lehetett politikailag illendő". Kommentben így reagáltam: "Akkorra már nyilván elsősorban a tudás megszerzése motiválta és nem a hivatalos vagy mozgalmi vélemények."

retimadar 2014.04.07. 12:47:09

Ugyanott írtam a megtorpant gazdasági reform folytatásáról." A kormány elnöke Lázár György nem akadályozta őket, de mint lojális hivatalnoknak, az ő számára mégiscsak fontosabbak voltak a Kádár körüli vezető mag instrukciói. Az utóbbiak fékező hatására ezek a kísérletek hamarosan abbamaradtak. Hetényi pénzügyminiszter és Faluvégi tervhivatali elnök bizonyára folytatta volna őket, csakúgy, mint az árhivatali elnök Csikós-Nagy Béla, akit azonban ebben az évben nyugdíjaztak. - A külső körülményeket már évek óta a szovjet politika keményedése határozta meg."

kalassó 2014.04.07. 17:31:47

Az előző bejegyzésedhez felsoroltam a keleti tömbben a részvételeddel akkoriban tartott konferenciákat, '81 - '85 között átlag évi öt rendezvényt. Összehasonlító vizsgálataik logikusan átvezettek a tőkegazdaságra való áttérés elméleti kérdéseihez. Saját invenciódon kívül kaptál-e ehhez külső támogatást?

Italo Romano 2014.04.07. 21:41:28

A hozzászólások sorrendjében válaszolok.
@kalassó: a szakmai témákat sem légüres térben dolgozzák ki. A kutatás persze csak áttételesen hat a többi tevékenységre, köztük a politikára, amely viszont (mint a jelen esetben történt) anyagi korlátozásokkal is befolyásolni igyekszik azt. A következtetéseket viszont a kutató maga vonja le, méghozzá szakmai szabályok szerinti tárgyszerű vizsgálatokból, ellenkező esetben azok nem lesznek tudományos eredmények.

Italo Romano 2014.04.07. 21:45:40

@Karolus: 99 kérdést tettem fel. Példaként idézem: 2.4 Tőkeigényesség a fejlettségi szint függvényében
5.9 tőkemozgás és monetáris mozgás viszonya

Italo Romano 2014.04.07. 21:54:50

@retimadar: Igen, ezt tartotta a legmélyebb gondolatmenetnek, ám ehhez tette a legtöbb korrekciót is, amiknek az átdolgozásokban nagy hasznát vettem. - Az előzőek értelmében, miszerint a kutatás áttételesen hat minden egyébre, annak menetében nem voltam tekintettel direkt, aktuális ellenzéki, vagy kormányzati érdekekre. A magam nevében beszélek.

Italo Romano 2014.04.07. 22:00:35

@szénaboglya: A szovjet típusú rendszer elemzését sem közvetlen közéleti állásfoglalásnak tekintettem, hanem az irodalomból is ismert történelmi tények és folyamatok rendszerezésének, újabb összefüggéseik feltárásának.

Italo Romano 2014.04.07. 22:05:35

@kalassó: Harmadik formájában pedig a Kelet-Európa hanyatlásának társadalmi kórokozóiról általam szerkesztett könyv első fejezeteként. Ez úgy foglalt állást, hogy a szovjet rendszer nem volt szocializmus.

Italo Romano 2014.04.07. 22:09:52

@retimadar: egy időre kilépett a közgazdasági vizsgálódások terepéről
Kiléptem, hogyne. Az imént is emlegetett munka inkább a politikai tudományok publikációs körébe sorolható.

kalassó 2014.04.07. 22:16:23

Az említett publikációt ilyen formában detektáltam:
„Kelet-Európa hanyatlásának társadalmi kórokozói” 88 p. MTA Közgazdaságtudományi Intézet, Tőkegazdasági Osztály:Földes Károly, Ördög Miklós, Szira Tamás . Szerk.: Földes K. 1990

„A szovjet fejlődés mint negatív társadalmi mutáció” Fenti könyv pp. 9-31.

kalassó 2014.04.08. 09:36:05

Ha már említettem a detektálást, jegyzékem szerint '87-ben Zágrábban, Helsinkiben és Pekingben is jártál,'88-ban Kairóban, '89-ben pedig Stockholmban, hosszabb tanulmányúton. Hogyan fogadták a kutatásaidat és a nézeteidet?

2014.04.08. 13:45:36

@kalassó: Ugyancsak a jegyzéked szerint '85-'86-ban öt hónapot töltött Torontóban és Montrealban. Erről is érdekes lenne megismerni a beérkezett véleményeket.

Italo Romano 2014.04.08. 17:16:48

@büyük: (előző) a tudás megszerzése: Pareto ismerete benne volt a szakmában, de egyebek mellett több szociológia kellett, Simmel, Mead etc., Weber, Thomas, szociálpszichológia, másfelől, megküzdeni a frankfurti hagyománnyal. Tudománylogikai, államtani, politológiai érvényes tartalmak, bármilyen, egyébként elítélendő forrásból is származnak.

Italo Romano 2014.04.08. 17:28:10

@retimadar: a hivatalos cikk-cakkokkal, de az ellenzékkel sem kellett törődni: akiben volt elfogulatlan elméleti készség, az átlátta a téma fontosságát. Köztük külkeresek, bankosok, közgazdasági részlegek. Pl. Pulai tervhivatali elnökhelyettes 1985.02.19-i levelében támogatta a kutatást, résztémákat javasolt, melyeket bevettünk a programba.

Italo Romano 2014.04.08. 17:41:27

@kalassó: Zágrábban inkább a számomra volt tanulságos a két masztodon, Paul Streten és A.G. Frank szellemi párbaja az adósságprobléma kezeléséről. A pekingi út pedig maga volt egyfajta elismerés. Feljegyzésem szerint még '79.12.07-én fogadtam öt kínai professzort, akik jól informált kérdéseket tettek fel és kimerítő válaszokat kaptak a magyar gazdaságról. Lehet, hogy az ottani jó fogadtatásomban ez is szerepet játszott. A finn és a kanadai visszajelzéseket még elő kell kotornom.

Minnesota 2014.04.08. 20:40:04

Azért tudakozódhattak, mert 1979-ben Kína már a reform útjára lépett. Akkor kezdődött ott az a példátlan felfelé ívelő fejlődés, mely mára az országot a világgazdaság egyik meghatározó centrumává tette. De visszatérhetnénk a témához közelebbi európai fejleményekhez és a róluk szerzett ismeretekhez.

Italo Romano 2014.04.09. 09:18:07

Jogos! A '82-'85-ös döntő időszakban különösen gyakran találkozott a keleti blokk működésének részleteit belülről ismerő állandó csoport. Az évi 4-5 repülőúton kívül levelezés is segítette a naprakész informális tájékozódást az országokon belüli hatalmi vitákról. Ki-ki a saját is elképzeléseit is terjesztette. Amíg a blokk fennállt, magyar érdeknek találtam a következő alapnézetek képviseletét és publikálását: nemzetgazdasági önállóság és kölcsönös előnyök, jövedelmezőségre orientált vállalatok, valutakonvertibilitás és azon alapuló árrendszer, működő tőke importja.

Minnesota 2014.04.09. 16:17:15

"Talonban" írtam a multidiszciplináris csoportodról."Nem vitás, hogy ezzel maga is előrelépett az ismeretgyűjtésben..."

Italo Romano 2014.04.09. 19:17:13

Itt Parsons ismertebb volt, de rendeltem egy tanulmányt Luhmannról is. A fő témám szempontjából a goffmani elemzésnél nem kellett-lehetett mélyebben keresgélni. A neo-frankfurti irányzattal kapcsolatban kritika gyanánt és szintézisként "megelégedtem" Dahrendorffal. Tudomásul véteti Európa és Amerika különböző viszonyát a szociális gondolathoz, problémához, modellhez. - Visszatérve a fenti kutatási beszámoló negyedik kötetére: a japán innovációs gazdaságról magam akartam írni, amire tanulmányutat is kértem. De közbejött a kínai lehetőség, ezért erről is inkább tanulmányt rendeltem. Japánba egy általam támogatott fiatalabb társam ment, aki az ottani egyetemeken is maradt.

2014.04.09. 20:56:44

Hozzád hasonlóan a korábbi akadémiai elnökök szerint sem szólhat bele a politika a kutatásból levont következtetésekbe. Lásd pl. Glatznál:
wwwold.kfki.hu/cnc/services/szechenyiarchive/1997-November/000533.html
Támogatták-e a projektjeidet, kiküldetéseidet?

Italo Romano 2014.04.09. 21:34:10

@Minnesota: Azt a kollektívát szakmaközi elméleti munkacsoportnak neveztük. A kelet-európai team a komparatív elemzés nemzetközi munkacsoportja volt. A harmadik kollektíva volt maga a tőkekutatási team.

Italo Romano 2014.04.09. 21:46:53

@büyük: A kutatási időszakban a három elnök: Berend T.Iván, Kosáry Domokos és Glatz Ferenc egyértelműen. Andorka Rudolf OTKA elnök nagyvonalú segítséget nyújtott. Glatz egyébként a lényeges hatótényezőket átfogó, összefüggéseiket szimultán módon feltáró módszert is propagálta. Ezt már az 1983-as könyvem is alkalmazta.

Karolus 2014.04.10. 09:36:54

Két kérdés:
1. a keleti blokk gazdasága, a világgazdaági rendszer részeként mennyiben volt kapitalista,
2. a modernizációs folyamatról szóló kötetet is említik a jegyzékek, de a tartalmát nem ismerjük.

kalassó 2014.04.10. 15:48:03

Még nem reagáltál a kairói utazásról. ("Előadások a világgazdasági változásokról és a magyar tapasztalatokról. Cairo Univ., Al-Azhar, Ain Shams Univ., Heluan Univ. meghívására egyiptomi kiküldetésben. 1988. 04.08 - 04.19.") És milyen volt a visszhangja a négy hónapos ('89-90) stockholmi tartózkodásodnak?

Italo Romano 2014.04.10. 17:01:30

@Karolus: 1. Része volt a modern világgazdasági rendszernek, ahogyan azt Wallerstein felfogja, de a maga berendezkedését tekintve nem volt tőkegazdaság.
2. Vitája 1989. 05. 22-én volt. A kelet-európai modernizáció fő sajátosságának a civil társadalom kezdetleges érettségét tartotta. Amíg itt a hivatali szféra bekebelezi a politikát és a gazdaságot, az előrelépés a reformokra korlátozódik.

Italo Romano 2014.04.10. 17:17:07

@kalassó: Az egyiptomi visszajelzéseket, ha voltak is, nem használhattam a kutatási beszámoló elfogadtatásához, nem kellett megőriznem őket. Az Al-Azharban nem tartottam előadást, örülhettem, hogy beengedtek, mint iszlámon kívülit, azonban ott is sok információt kaptam. A stockholmi visszajelzés egyrészt konzultáción történt, ahol Assar Lindbeck alapjaiban elfogadta az inflációról szóló tézisemet. Másrészt pedig még '90 januárjában írásban is meghívtak egy újabb, bár rövidebb kinti tanulmányútra, amely a rá következő évben, vagyis '91-ben meg is történt.

kalassó 2014.04.10. 19:19:50

A századforduló előtti munkáidat listázva én is megemlítettem, hogy Svédországban "egy második, két hetes kutatói kiküldetésen" is voltál 1991 novemberében.

szénaboglya 2014.04.10. 19:52:54

Az előző poszthoz kommenteztem az ultrakonzervatív erőket háttérből támogató amerikai multimilliárdos Koch csoportról. Most ezek nyíltan színre léptek és kétmillió dollárt adnak öt demokrata szenátor- és képviselőjelölt besározására.
news.yahoo.com/the-koch-s--secret-bank--takes-another-step-out-of-the-shadows-031543616.html
A magyar kötvényekben is érdekelt Templeton csoport hozzájuk kapcsolódik.

Italo Romano 2014.04.10. 21:17:36

@kalassó: Az 1989-es ottani tartózkodásom idejére esett a közgazdász Nobel díjátadás. Kétévente esedékes. Meg tudtam hallgatni a két Nobel előadást és a szövegüket is megkaptam. Az 1991-es rövidebb utat szintén a Nobel események idejére terveztem és megint sikerült részt venni az előadásokon.

kalassó 2014.04.10. 22:06:36

Volt itt még valami abból az évből: "„Capital and Money in Hungary” 38 p. London School of Economics, CEP. Sponsored by the EU Phare ECE program. Három hónapos tanulmányút kutatási beszámolója. 1991." Hogyan fogadták és időben hogy jött össze?

Italo Romano 2014.04.11. 09:09:55

@kalassó: Elfogadták a nagyszabású EU megbízás verifikált teljesítéseként és - mint a svéd esetben - meghívtak a következő évre további hetekre. Amúgy ilyen esetekben tanuló üzemmódban voltam és nem az itthon felhasználható pozitív vélemények gyűjtése foglalkoztatott. A beszámolót már a következő itthoni tőkegazdasági projekt gerinc-tanulmányaként állítottam össze. - Korrekció a jegyzeteim alapján: a második svéd tanulmányút nem két, hanem három hetes volt. Az első alkalommal csak egy Nobel előadást hallgattam (Trygve Haavelmo). A második esetben a megosztott díj miatt hármat: H. Markowitz, W. Sharpe, M. Miller. Az utóbbi kettővel személyes konzultációt is folytathattam.

Italo Romano 2014.04.11. 09:13:42

..."időben hogy jött össze?" Július elejétől szeptember végéig voltam Londonban, novemberben Stockholmban.

smirgliműhely 2014.04.11. 19:50:51

@kalassó: A magyar fogadtatásról az előző posztja már megemlékezett. Capital and Money in Hungary, 1991.: Erről Botos K. miniszter megállapította, hogy „igényes elméleti szinten dolgozza fel a témát, a korlátozott terjedelem ellenére széleskörű makrogazdasági és társadalmi összefüggéseiben.” (Észrevételek, 1992.01.14.)

szénaboglya 2014.04.12. 11:25:57

Azonban! Itt már egy következő projekt tanulmányát észrevételezik. Szeretném tudni, hogy az első projekt hogyan végződött. Amiről a poszt is szól...

kalassó 2014.04.12. 13:28:40

@szénaboglya: Idéztem a címét a nyolcvanas évek lajstromán: „A tőke mint gazdasági hatótényező komparatív elemzése” (1985-1989) Rövid ATA kutatási összefoglaló. 1989.
Valóban mondhatna valamit a tartalmáról.

Italo Romano 2014.04.12. 18:27:59

@kalassó: A rövid összefoglaló 1989 IX. 14-én kelt. Tartalmazza a fenti poszt végén is megtalálható összegezést. Osztja a tulajdonváltozásra, a többszektorú gazdaság kiépítésére irányuló törekvéseket. „Főleg azt a mélyebb kapcsolatrendszert vizsgálja, amely mindezek belső meghatározója. Ez egy működési struktúra, mely röviden tőkegazdaságnak nevezhető.” Az (akkor) jelenlegi programok „nem mennek túl ennek frázisszerű elismerésén, adósak maradnak a magatartást meghatározó adottságok és összefüggések feltárásával.” Ezek kutatása kívül állt a kormányzati és az ellenzéki érdekeken, de tartalmi ismeretanyaga felhasználható volt az alternatív átalakulási elképzelésekben.

szénaboglya 2014.04.12. 21:13:40

Korábban leírtad, hogy hogyan működik a gazdaság a keleti blokkban. Most kifejtetted, hogy hogyan működik a tőke. Az összevetés magáért beszél. A kutatás, a korábbiak értelmében, indirekt hatást gyakorol a politikára. Ez nem tartozik a maga szabta feladatai közé és persze a befolyása nem is döntő.

Minnesota 2014.04.13. 10:21:53

A kritikai ellenzék befolyása sem volt döntő. A döntő a szovjet gazdaság beomlása volt, a kutatás csak ennek baljós előjeleit regisztrálta kb. 1980-tól. A végjáték a reykjaviki Reagan-Gorbacsov találkozóval kezdődött 1986-ban. A következő évben Thatcher megjelent Moszkvában, decemberben pedig Reeagan- Gorbacsov csúcs volt (Washington, DC.)'88-ban bejelentik a félmilliós keleteurópai szovjet csapatcsökkentést, '89 április 25-én megkezdik a csapatkivonást Magyarországról. Június 16-án eltemetik Nagy Imrét.

retimadar 2014.04.13. 18:08:09

Ismertettem a második pályázati kutatás tartalmát:
talon.blog.hu/2014/03/22/foldes_karoly_tarsadalomtani_kotetei
Erről is szeretnénk visszajelzéseket olvasni. De az itteni témának is vannak még elvarratlan szálai. Ígértél kanadai és finn észrevételeket.

Italo Romano 2014.04.13. 21:01:46

@retimadar: Szemelvények. Kanada, Carleton Univ.,prof. Carl H. McMillan: "I agree with the analytical need for integration of the domestic and foreign aspects of any economy when treating its performance, but few succeed so well." (1986.02.14.) - A finn Kansallis-Osake Panki vez.ig, Hannu Haltunnen "was impressed by the visions presented by you"... "If only part of the reforms will be realized even that would mobilize the hidden potential of your country." (1988.06.16.)

2014.04.14. 11:29:17

Visions: tőkeszerkezet, bankok, részvények, stb. A magyar recenzensek konkrétan megnevezték őket. A rejtett potenciál egy része valóban előjött, de a potenciális növekedés kihasználása az utóbbi évtizedben nem javult, hanem romlott.

kalassó 2014.04.14. 14:48:42

McMillan szemelvényéhez megjegyzem, hogy a nyolcvanas évekből lajstromba vettem: „A magyar nemzetgazdaság a világpiac mérlegén” In: Gazdaságunk helyzetéről és fejlődésünk problémáiról. Kossuth Könyvkiadó, 1985, pp 123-148
A könyv bevezetője témákhoz kapcsolva idézi a tizenkét fejezetíró, köztük nagyon híres közgazdászok megállapításait; a legnagyobb számút Földestől. Lehet, hogy neki volt a legtöbb mondanivalója a mi nemzetgazdaságunkról. Éppen a külgazdaság összefüggésében, amit a kanadai helyeselt.

szénaboglya 2014.04.14. 19:39:08

@kalassó: (korábbi:)" Zágrábban, Helsinkiben és Pekingben is jártál" Éppen az általad listázott hetvenes években Mongóliában is, 1976-ban.
kalasso.blog.hu/2014/02/15/foldes_karoly_muvei_a_hetvenes_evekben

retimadar 2014.04.15. 10:41:47

"Italo Romano 2014.04.09. 09:18:07
A '82-'85-ös döntő időszakban különösen gyakran találkozott a keleti blokk működésének részleteit belülről ismerő állandó csoport."
Fontosnak tartom, hogy belülről ismerték, nem felülről, előterjesztésekből, mint egy miniszter és nem is csak külső kremlinológus jelentésekből, vagy nyugati publicisztikákból. Ezért emlékeztettem erre:
"retimadar 2014.03.30. 08:10:13
... Címszava szerint korábban egy pénzügyi szabályozó intézményben dolgozott."

smirgliműhely 2014.04.15. 15:03:00

@szénaboglya: A Távol-keleti utak nem adhattak visszajelzést a poszt témájáról. Ellenben az előző poszt vitájában a szerző maga jelzett valamit:
" Italo Romano 2014.03.09. 15:54:27
...
Szándékozom a művek ellenzőinek néhány kritikáját is közzé tenni. Mostani kérdésetek azonban a könyvkiadást előmozdító véleményekre vonatkozott."
Ezeket megismertük, a szemben álló vélekedések is fontosak, mert talán jellemzik a korabeli tudásszintet, nézeteket és irányzatokat.

szénaboglya 2014.04.15. 20:52:51

Hozzánk közelebbi jelenségről is volt mondanivalóm "Talonban"
szénaboglya 2014.03.23. 14:24:47
...Az alapos akadémikus felkészültség, a sokoldalú olvasottság sajnos a reformpolitikusok egy részéből is hiányzott. Az alacsonyabb szinteken folytatott konjunkturális reformagitáció némely művelője és kortese pedig olykor megdöbbentő közgazdasági tájékozatlanságot árult el. Tisztelet a kivételnek.

szénaboglya 2014.04.15. 21:07:39

@retimadar: "mint egy miniszter" Számít, hogy milyen előzmények után lett miniszter. Ha addigi ideje nagy részét főképpen pártemberként, mozgalmi, vagy hivatali "boss"- ként töltötte és önálló gazdasági,pénzügyi, vállalati elemzést soha nem végzett, akkor nem döntheti el a szakemberek vitáit. Az imént akadémikus felkészültségről írtam, ezen a nyugati terminológia értelmében komoly egyetemi tanulmányokat értettem.

Italo Romano 2014.04.16. 16:53:40

Elsőnek Kozma Ferenc 1978.10.19-i ellenvéleményét közlöm „A hazai és a nemzetközi gazdasági tevékenység kölcsönhatása” c. cikkről. Az abban bírált gyenge magyar külgazdasági teljesítmény szerinte erősen függ a világpiacon érvényesülő osztály- és hatalmi érdekektől. Kifogásolja a cikk azon megállapítását, hogy a Nyugatnak az erőforrások racionális felhasználását tekintve előnye van a KGST országokkal szemben, egyebek közt azért, mert az előbbi, vagyis a fejlett tőkés országok a gazdaság irányításában haladó, praktikus módszereket alkalmaznak. Kozma szerint ezeket emberiség ellenes célok szolgálatába is állíthatják. Vitatja azt, hogy hazánk számára a nemzetközi cserében való gazdaságos részvételt lehetővé tevő struktúra lenne az előnyös. A szerzőnél „lekezelés nyomait” találja a kialakult szocialista gazdaságpolitika és gazdaságirányítás hatékonyságát és ésszerűségét illetően. A cikk állítása, miszerint a gazdasági szervezet nem építhető fel a mozgalmi élet mintájára, amennyiben érthető, szintén „a szocialista gazdaságszervezés megengedhetetlen lebecsülését jelenti.”

Minnesota 2014.04.16. 19:22:45

Mondott ő okos dolgokat is. Voltak eredeti ötletein alapuló tanulmányai, nem mindig ideologizált.

Italo Romano 2014.04.16. 20:15:44

@Minnesota: Igen, volt, amit idéztem is. Személyeket nem kell ábrázolnom, csak szövegeket másolok be, jelen esetben a mondanivalómat elutasító kritikákat.

retimadar 2014.04.16. 21:52:24

A leginkább árulkodó a mozgalmi elvű gazdaság védelme. Ismerheti a szakirodalmat, de nála ezt felülírja a mozgalmi ideológia. Csakúgy, mint - ellenkező előjellel - az ismerethiányos reform-mozgalmároknál. Az utóbbiakból nőtt ki az összes rendszerváltó párt és szakmailag hibát hibára halmozó kormányaik.

Italo Romano 2014.04.17. 12:42:20

Folytatom az ellenvélemények közlését. A Tőkegazdaság c. elméleti tanulmányom tárgyáról Antal László 1989-ben azt írta, hogy az központi témája ma a magyar gazdaságnak. „Óriási jelentőségűnek” tartja a megtárgyalását. Azonban a dolgozat kiinduló értékeit, axiómáit nem sikerült megértenie. Az csak az elméleti közgazdászok szűk köre számára követhető. A flow és stoch (sic) megkülönböztetése „eredeti gondolat”, de a jelentősége nem világos. A korlátozott racionalitás a gondolatmenet egyik fogalmaként szerepel, de definíció, vagy magyarázat nélkül. Szintúgy a megtakarítási hajlam.

Minnesota 2014.04.17. 18:25:45

Antal a reformer technokraták által támogatott pozitív értelmiségi mozgalom egyik kulcsfigurája volt. Az arra vonatkozó átfogó kérdéseket, hogy mi is valójában a tőkegazdaság, nem gondolták végig. Az ide tartozó témákról nem kellett volna állást foglalnia, mert ezen a terepen az olvasottsága, informáltsága és elméleti felkészültsége hiányos volt.

retimadar 2014.04.17. 21:43:39

Flow, stock - nem eredeti, hanem tankönyvi ismeret, csakúgy, mint a megtakarítási hajlam, amiket komoly cikkekben nem kell ismételten definiálni, magyarázgatni. Földes nyilván feltételezte, hogy ennyi a humán iskolázottságba is belefér, és a Simon-féle korlátozott racionalitásról is illik tudni. Lehet, hogy tévedett?

kalassó 2014.04.18. 19:41:00

@Italo Romano: Ettől még megjelenhettek a cikkeid a korabeli szakfolyóiratokban. A listám szerint a Gazdaság 79/2 és a Közgazdasági Szemle 79/11 és 81/10-es számaiban. Persze, a tudományos kutatás sem diadalmenet.

Italo Romano 2014.04.18. 21:43:40

A "Tőkegazdaság" is megjelent kissé módosított címmel. Fontosnak tartottam az ellenzők szavát, azért is, nehogy dicshimnuszt kreáljak magamnak ebből a krónikából. Az eddigieken kívül tucatnyi fajta további tevékenység művelői képviselték a közegellenállást.

Karolus 2014.04.19. 13:33:36

A tőke-projekt megvitatása kipipálva? Akkor várjuk a lektori véleményeket a következő projektről, amit Rétimadár ismertetett: talon.blog.hu/2014/03/22/foldes_karoly_tarsadalomtani_kotetei

Italo Romano 2014.04.19. 19:05:42

@retimadar: Lehet. Habár Antal nem ideologizált, nem vádolt. Az elméleti témámban volt kevéssé járatos. Itt pótlólag idéznem kell még valamit a fentebb említett Kozma-féle véleményből, az általa félreértett nézetemről. "Ez az álláspont általános a liberális és neoliberális iskolák körében".

smirgliműhely 2014.04.20. 08:51:46

@Karolus: Ismertette, de csak 4-5 sorban/kötet. Ezért is köszönet jár. A megítéléséhez azonban kissé mélyebb és bővebb tartalmi bemutatásra lenne szükség, talán a lektori vélemények helyett is.

Karolus 2014.04.22. 22:12:58

@Italo Romano: "az általa félreértett nézetemről"
Azt értette félre, hogy osztod az említett iskolák elveit?

szénaboglya 2014.04.23. 08:56:54

A liberális, vagy ellenkező értelmű jelző értelmetlen, amikor szakmai elemzésből folyó következtetéseket tárgyalnak.

kalassó 2014.04.23. 14:21:01

Érdekes, hogy Kozma részéről a "liberális" vádként hangzott, de az ilyennek tekintett Antal is ellenvéleményt írt. A szerző véleménye a listámon szereplő '88. 02.19-i interjúban: kalasso.blog.hu/2014/02/10/foldes_karoly_aktivitasa_a_nyolcvanas_evekben
"A liberalizmus ideológiájával szemben sem táplálok illúziókat, de érdemének tartom, hogy összekapcsolta a szabadság és jogegyenlőség eszméjét." Majd azt írta, hogy nem kell megtagadni az ilyen értékeket, nem szabad szegényíteni a történelmet.

kalassó 2014.04.23. 20:25:22

1988 november végén az akkori fő politikai vezető az egypártrendszer fenntartását védelmezte. Ezzel szemben egy kerekasztal beszélgetésen Földes a polgári értékek és szabadságjogok elismerését igényelte. „Mindennek meg kell találni a politikai kifejeződéseit is.” „ Érvényes eszméket nem lehet hatalmi műhelyekben gyártani” - mondta (Magyar Hirlap '88.12.31. a fenti linkemben található lajstrom szerint.) [Off: de megyek vissza a meccshez.On.]

Minnesota 2014.04.24. 16:30:26

Kalassó listáján találtam a nyolcvanas évekből: "„A gazdaság mint emberi jelenség kutatásának rendező elvei” Összefoglaló koncepció, 9 p. 1989." A tőke gazdaságtanához tartozó kéziratnak tűnt a címe szerint, mást nem láttam belőle. Azután előszónak tömörítve ráleltem a kilencvenes évek publikációi között, mindjárt idézem.

Minnesota 2014.04.24. 16:38:34

Az előbbit ennek az előszavában találtam: „Kelet-Európa hanyatlásának társadalmi kórokozói” 88 p. MTA Közgazdaságtudományi Intézet, Tőkegazdasági Osztály:Földes Károly, Ördög Miklós, Szira Tamás . Szerk.: Földes K. 1990
Így már biztosan a Társadalmi átalakulás projekthez tartozik. Érdekes lenne mind a kézirat-előszóhoz, mind pedig a törzsszöveghez fűzött értékeléseket olvasni.

Italo Romano 2014.04.24. 21:17:52

Az utóbbi négy kommentben szóba hozott tételek valóban a Társadalmi átalakulás... pályázati munkával kapcsolatosak. Ha találok egykorú véleményeket,jelentkezem. Köszönöm az említéseket és a figyelmet.

Karolus 2014.04.25. 18:54:35

@kalassó: Arra, úgy látszik, kutatóként vigyázott, hogy csak a szabadságbarát és jogegyenlőségi ideológia/elmélet érdemeiről beszéljen. Nem támogatta a liberális politikát és mozgalmakat, pártokat. Maga az eszmekör a felvilágosodásból és a francia forradalom kezdeti, emberies szakaszából ered.

kalassó 2014.04.26. 19:48:42

@Karolus: A jelek szerint, mint kutató, az ellenkező irányultságú mozgalmakat sem támogatta. Egyik fenti kommentje értelmében a tudomány közvetve hat a társadalmi élet többi területére, a politikára is.

szénaboglya 2014.04.28. 14:57:01

Fent írtam, hogy a liberális jelző értelmetlen, ha szakmai kérdésekről van szó. Földes a '82-ben a KTI-ben tartott gazdaságirányítási vitán a Nemzeti Bank alkotmányos függetlensége mellett érvelt. (l. Kalassó listáját a nyolcvanas évekről.)Tardos Márton igazat adott neki abban, hogy az akkori helyzeten alkotmányosan kell változtatni. Tehát nemcsak konzervatív világnézetűek (pl Rott N.) támogatták a kutató megállapításait.

kalassó 2014.04.28. 18:54:00

@szénaboglya: "l. Kalassó listáját a nyolcvanas évekről."
A listámon ez a 43. az 54 közül.
kalasso.blog.hu/2014/02/10/foldes_karoly_aktivitasa_a_nyolcvanas_evekben
süti beállítások módosítása