HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Társalgás öt Rousseau-ról 2010-ben

2013.03.09. 07:58 Italo Romano

A klasszikus szerző különböző nézőpontú tanulmányait szembesítettem egy bejegyzésben:

http://ismeretvadasz.blog.hu/2010/07/18/ot_rousseau

Az ezt megelőző évben, a Bastille lerombolásának 220. jubileumán megemlékeztem a forradalom korai időszakáról. Ekkor a kormányt vezető girondisták „további ésszerű és humánus változásokat akartak. Velük egyre inkább szembe kerül a két fő radikális klub. Az egyik, a jakobinusoké, akik főképpen Rousseaut tekintik szellemi elődjüknek. Fő hangadóik az Erény és a Legfőbb Lény kultuszát erőszakkal is terjeszteni akaró Robespierre és Saint Just. (A másik klub: a cordelier-k.)”

A poszt nem adhatott teljes képet az életműről, de érdekes eszmecsere alapja lett. A kommentek a blogban nem láthatók, ezeket itt mutatom be:

Hozzászólások (38) Feliratkozás (RSS)

talon2010-07-18 13:081. talon

"Hatása volt Goethére, Schillerre...", stb. Szerénységünk nem tilthatja Kármán József említését sem.

Mne2010-07-18 15:232. Mne

Meg Eötvösét: A karthauzi. Egykor sikere volt. Nálunk ez szerencsére nem volt kötelező olvasmány, később néztem át. Az ilyen érzelmesség ma már sziruposnak hat.

büyük2010-07-18 16:533. büyük

előbb az embert akarja megváltoztatni neveléssel: "rossz idők járnak, rosszak is maradnak, míg az ember meg nem javul; mert a rossz emberek teszik, hogy rosszak az idők" (Styron: Nat Turner vallomásai.)

büyük2010-07-18 16:594. büyük

"a nemzetségi származásra és öntudatra, az ősi jussra hivatkozóan örökölt előnyök, az akármilyen szerződésekre, pergamenekre és egyéb okiratokra alapozott privilégiumok" már akkor is elavultak, 250 éve is anakronizmusnak számítottak.

italo2010-07-18 17:455. italo

@talon: Fannit tényleg megemlíthettem volna, köszi.

italo2010-07-18 17:466. italo

@Mne: A karthauzit is köszönöm, el is olvashattam volna már.

italo2010-07-18 17:507. italo

@büyük: #3: Rousseau problematikáját találtad meg a közelmúltig kortárs szerzőnél. Mondja valaki, hogy R. elavult!

italo2010-07-18 17:548. italo

@büyük: #4: Az ember, aki polgárként kívánt élni, nem tűrte tovább ezeket a származásra hivatkozással addig fenntartott egyenlőtlenségeket.

kalas2010-07-18 20:089. kalas

"mint már Locke is kimutatta, az ember természeti állapotból polgári állapotba kerül." Hobbes-sal együtt a modern államelmélet egyik megalapítója volt. A társadalmi szerződés eszméjét ő vetette fel száz évvel Rousseau előtt. Ennek értelmében a "természetit" követő polgári állapotban az emberek és csoportjaik lemondanak az erőszak jogáról az állam javára, amely monopóliumot szerez az erőszak gyakorlására. A polgárok érdekeiket nem erőszak, hanem törvények útján érvényesítik.

büyük2010-07-18 20:3510. büyük

@italo: 8 Aki nem a saját eredményeiből, munkájából, tanulásából, emberségéből él, az mindenütt a neki más forrásból "járó" előnyöket, kivételezést keresi. Ehhez egykor a nemesi státusz adta az ürügyet, de Petőfi idejére már régen teljesen alaptalanul.

Carolus2010-07-18 20:5511. Carolus

A korai nemesség nagy része idegenből hívott katonák, honi területrablók, vagyont harácsoló nemzetségfők, vagy rangos klerikus rokonok közül rekrutálódott. A kezdeti kaotikus állapotok után többségük az erős központi hatalmat szolgálta. De már a Hunyadyak idejére katonai erejük illuzórikussá vált. A csekély birtokkal rendelkező középnemesek és kisnemesek tömeges létszáma pedig hozzájárult a gazdasági lemaradáshoz.

smirgli2010-07-18 21:4212. smirgli

Egy példa arra, hogy kik kaptak még kiváltságokat. A török terjeszkedésével a Balkánról sok szláv és egyéb pásztornép szorult Észak felé. A nagyarányú marhakereskedelem idején mint pásztorokat és botoslegényeket alkalmazták őket.Később tömegesen álltak katonai szolgálatba. Egy részük királyi zsoldos lett. Eleinte darabontoknak nevezték őket. A többiek közül a legrettegettebbek a tömegesen kóborló útonállók és rablógyilkosok voltak, akiket a birtokosok és a városok irtottak, ahol értek. Egy magyar vezér sokukat a zsoldjába fogadta és letelepítette. A települések önkormányzati jogot kaptak, nemesi kiváltságokat élveztek.

italo2010-07-18 22:0413. italo

A Rousseau által bírált kivételezett rétegek sokáig annyira megalázták és megvetették a népet, hogy ez hozzájárulhatott a forradalom különösen erőszakos jellegéhez, de ez a vezető uszítók felelősségét nem csökkenti.

eternity2010-07-19 03:1914. eternity

Ó, hát ennek örülök. Sosem gondoltam így át, köszönöm, hogy ilyen remek összefoglalót írtál.

italo2010-07-19 07:3715. italo

@eternity: köszönöm szépen a pozitív véleményt és azt,hogy időt fordítottál a jegyzet értelmezésére.

Mne2010-07-19 14:5316. Mne

Megfontolás tárgyává tettem azt a kérdést, hogy Rousseau demokrata volt-e vagy sem. Erre a kérdésre, a fentieket figyelembe véve tagadó választ adtam. Még kevésbé liberális. "A béke, összefogás, egyenlőség" rendszerére irányuló programja inkább tekintélyelvű törekvést fejez ki.

italo2010-07-19 15:3117. italo

@Mne: 16 Lehet, hogy egyik sem volt, de a szolgaság, az egyenlőtlenség, a kizsákmányolás elleni harca lelkesítette a francia és amerikai forradalmárokat, köztük a demokratákat, liberálisokat, szociális újítókat. Ha a későbbi jakobinus terror nem szennyezi be, a francia forradalomra is csak mint a modern politikai társadalom megteremtőjére, az emberi jogok törvényesítőjére emlékeznénk.

smirgli2010-07-19 16:0218. smirgli

@Mne: Az is ner volt A béke a mostani jeligének szintén az első szava. Ősszefogás helyett ma egyetértés szerepel, az azt megteremtő diskurzus,dialógus ma sincs a kiplakátozott jeligében. Viszont az egyenlőség helyett a szabadság van benne, morogni tehát lehet. És önerőből boldogulni. Ha lehet.

Mne2010-07-19 16:2119. Mne

@smirgli: 18. Az egyenlőség nincs a hivatalos jelszavak között, de népszerűséghajhászó egalitárius beszédmód és közéleti gesztusok tapasztalhatók. Ellenkező irányból a hagyományos, vagy annak nevezett előjogok feltámasztására törekszenek, sokszor teljesen nevetséges ürügyekkel indokolva. Ezek ellen ma is érvényesek Rousseau intelmei.

kalas2010-07-19 17:1820. kalas

@Mne: #19: Az örökölt, esetleg füllentett előjogaikat védelmezők tolják előtérbe a származási indoklást. Innen ered a büszkélkedés saját (sokszor csak kitalált) "nemesi" családfájuk történetével. Innen ered az is, hogy a nemzet valódi értékei helyett a nemzet eredetére, annak mindenkinél ősibb, nemesebb mivoltára való büszkeséget tartják a magyarság ismérvének. Nagyzoló eszméik mögül kilóg az előnyre sóvár önző magánérdek lólába. Ennek a rétegnek a magánérdeke vezeti történelmi meséjüket is. Azzal értek egyet, hogy alternatív történetírásnak csak akkor van létjoga, ha megfelel a tudományos vizsgálódás mindenkire érvényes szabályainak. Ellenkező esetben nem más, mint nemzetvakítás.

italo2010-07-19 20:2221. italo

Rousseau idejében nem volt szempont a fajvédelem. Jelenleg vannak hívei. Az antropológusokat utánozó vizsgálódásuk fő tárgya a fej formája. Ezzel szemben csak az a fontos, hogy mi van abban a fejben.

italo2010-07-19 20:3222. italo

@kalas: 20 A nemzeti tudat mítoszokat, hősi legendákat, mesés eseményeket is megőriz. Ennek a közösségformáló eszmevilágnak nincs szüksége tudományos normákra, nem történetírás. Az utóbbinak - legyen az főáramhoz tartozó, vagy alternatív - szabatos kutatási eljárásokat kell alkalmaznia.

smirgli2010-07-20 08:4423. smirgli

@büyük: #10: előnyöket, kivételezést keresi. Ehhez egykor a nemesi státusz adta az ürügyet
Barátunk, az ugyancsak "egykori" , Meister Vilmos szerint ezért "nem a nemesek követelődzése, nem is a polgárok engedékenysége, hanem maga a társadalom szervezete felelős."

italo2010-07-20 10:2724. italo

"Barátunk" - ilyen öreg vagy?

évi.2010-07-20 11:0425. évi.

@italo 21: Végülis sok minden múlik azon,hogy mi van abban a fejben, jóval több,mint azon,hogy pl. milyen formája van:)

Gratula ehhez a klassz írásodhoz...,ismét!:)

italo2010-07-20 17:5326. italo

@évi.: Köszönöm szépen! Sajnálatos, ha "abban a fejben" csak vicinális eszmék kavarognak. Mindenképp jó volt, hogy megmutattad neki a Hamvas által méltatott zseniket.

évi.2010-07-20 18:0027. évi.

@italo: :)
Tudod,hogy igyekszem,igyekszem...:)

italo2010-07-20 18:1328. italo

@évi.: Azért gazdagodsz. Töméntelen kultúrtéglát lehet náluk találni. Eredeti építményüket úgy sem lehet helyreállítani.

évi.2010-07-20 19:0529. évi.

@italo: Igen, gazdagodni pedig klassz dolog, azért szeretek elidőzni nálad is például...most megyek és tovább időzök a postán.
További jó/szép estét neked Italo!:)

kalas2010-07-20 19:4730. kalas

@italo: #17: "a későbbi jakobinus terror "
A jakobinusok a korábbi szakaszban szélső radikális politizálást folytattak. Robespierre, Saint-Just és társaik a plebejus városiak: kézművesek, kereskedők, alkalmazottak, szolgálók nevében fellépve már akkor is hazafias és erénycsősz jelszavakat hirdetve üldözték ellenségnek tekintett vitapartnereiket, a mérsékelt politika híveit.

italo2010-07-21 07:5131. italo

@kalas: 30 Marat pedig az addigi elnyomás miatt bevadult vidéki kisbirtokosokat. Témám miatt csak az egyik oldal Rousseaura hivatkozó vérengzéseit érintettem. Ugyanolyan galád tetteket hajtottak végre a monarchia és a katolikus reakció hívei a másik oldalon. Veszélyessé váló támadásaik miatt a jakobinus pártot lefejező Direktóriumnak később mégis a maradék sans-culottok segítségéhez kellett folyamodnia, amit meg is kapott. A köztársaság megvédését végül a katonák, Bonaparte, Pichegru és mások révén érte el.

smirgli2010-07-21 12:5132. smirgli

@italo: #28. Szünetben a "kultúrtégláról". Szebb lenne valahogy úgy, amint Meister Vilmost oktatták:
Az egész világ egy nagy kőbánya az építőmester előtt, aki ezekből a véletlen, természetes tömegekből a maga teremtő erejével állítja össze a lelkében megszületett ősképet.

Carolus2010-07-21 19:3033. Carolus

@italo: 31. A monarchista és a jakobinus terror hívei a másikra mutogattak, mintha annak bűnei indokolnák a magukét. Korunkban is, az egyik totalitárius rendszer elítélését azzal próbálják kivédeni, hogy a másik rendszer még nagyobb bűnöket követett el. Primitív logikai hiba, a téma felcserélésének nevezik. Ha rólad van szó, ne próbáld elterelni a figyelmet azzal,hogy mást vádolsz! Róla majd máskor lesz szó, akkor meg neki nem kell engedni a ködösítést.

italo2010-07-21 20:0434. italo

Örömömre szolgált, hogy igényes blogok szerzői tették meg észrevételeiket. A bejegyzést az ő tartalmi hozzájárulásukkal és kritikájukkal kiegészítve tekintem egységes egésznek.

talon2010-07-31 12:0135. talon

@Carolus: 33 Az 1946-ban az emberiesség elleni háborús bűneikért elítéltek egyikét dícsőíti a humorrovat egyik kommentje.

halandor2010-07-31 12:3236. halandor

Ide jàrt Chambérybe felüdülni: amíg Warens gróf az igazak hàborújàt vívta,a fiatal Rousseau a könyvtàrat és a grófnét àpolta lelkesen

talon2010-07-31 14:4537. talon

@italo: "Ugyanolyan galád tetteket hajtottak végre a monarchia és a katolikus reakció hívei a másik oldalon." Ezt hallgatják el a vicclap bohócai. A kontárok még azt sem tudják, hogy forradalmakat nem lehet csinálni. Azok kirobbannak, mint tektonikus feszültségek nyomán a földrengés.

talon2010-07-31 15:1338. talon

Szabadságharcunkat is a patkányforradalmak címszó alatti paszkvilban sorolja fel egy tudálékos bohócfi. 

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr925124137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karolus 2013.03.09. 14:23:43

@Italo Romano: onnan idézlek. "Robespierre a terror eszközével él a törvényhozással szemben" -kivégezteti a mérsékelt ellenzéket. De népszerűsködő nemzetpártiságban nem tudja túlszárnyalni a veszetteket, ezért őket is kivégezteti.

szénaboglya 2013.03.09. 17:45:26

A hazavédelem nemzeti feladata az országon belül nacionalista terrorrá fajult. Ugyanonnan:
"A nacionális célok negatív oldala is egyre erőteljesebben megmutatkozik. A deklasszált kisvállalkozók, a kispolgári, proletár, lumpen és csavargó elemek soraiban a forradalmi frázisok a hazaárulók üldözésében kapnak konkrét, megfogható értelmet. Ezt olykor a szadizmusig menő hisztériával folytatják"
Robespierre az embertelenül radikális nacionalizmusban versengett a riválisokkal, végül ő maga is rajta vesztett.

retimadar 2013.03.09. 18:29:15

@Karolus: A veszettek vezetője a Wikipédia szerint:
Jacques-René Hébert (Alençon, 1757. november 15. - Párizs, 1794. március 24.) a politikai küzdelmek során a jakobinus táborba tartozott és a Hegypárt egyik legfontosabb képviselője lett. Híres volt radikális, trágár stílusáról... Ő és társai (Roux, Leclerc, Varlet, Lacombe) Rousseau egalitárius jelszavait használva uszítottak az ellenfelek kivégzésére. Így hát az itt megvitatott blog szerinti ötödik Rousseau - halála után - a legsötétebb üzelmek elősegítője lett.

Italo Romano 2013.03.09. 19:49:27

Jóllehet linket adtam a forradalom krónikájához, az itteni posztban idézett vita mégiscsak az írott életműről szólt. Röviden már említettem a nevelési elméletet.(Emil, avagy a nevelésről, ford. Győry János, Papírusz Book, Budapest.) Ott található
a szavojai vikárius vallomása, egyebek közt arról, hogy feleslegesnek tart minden egyházi közvetítést ember és isten között. Vallási intézményük létjogának tagadásáért a katolikusok és a kálvinisták egyaránt kiátkozták.

Italo Romano 2013.03.09. 19:56:25

T.i. a szerzőt átkozták ki. Más: Rousseau negyedik és ötödik felületén kétségkívül lehetett fogódzót találni a későbbi terror igazolásához. De nagy hiba lenne ezért a felelősséget az ő nyakába varrni.

Karolus 2013.03.09. 21:07:53

A monarchia, az egyház, az udvari arisztokrácia
voltak azok "a Rousseau által bírált kivételezett rétegek" (akik)"sokáig annyira megalázták és megvetették a népet"(2010-07-18 22:0413. italo, látod, te sem csak az író életművével foglalkozol)
Majd két évszázad múltán nálunk Kovács Imre írta meg "A néma forradalmat". Leszámolt azzal az ezeréves országgal, melyben az „állatoknak jobb soruk van, mint az embereknek”, melyben megkövült a népet a jogból, a közügyekből és az emberi élet lehetőségéből kizáró rend. (Az a rend, egyébként, a történelmi alkotmányban fejeződött ki.)

Minnesota 2013.03.10. 08:57:59

@retimadar: A veszettek, vagyis az akkori nemzeti radikálisok a megvitatott poszt szerinti második Rousseaut használhatták demagóg egyenlősítő jelszavaik forrásaként. A nacionalista indulatok szításához pedig a harmadikat.

retimadar 2013.03.10. 17:06:03

@Minnesota: A harmadikban Lengyelország kormányzatáról írva a tekintélyelvű nemzetnevelést ajánlja. Nálunk a Rózsika-forrásból ez csörgedezett és a köznevetségi törvénybe ömlött. Jobb lett volna az alapműnek számító Emilt felhasználni és Italo Romano is jobban tette volna, ha ez utóbbi szerzői alanyát a hatodik Rousseaunak nevezi.

Italo Romano 2013.03.10. 20:38:32

@retimadar: Igen, jobban tettem volna, köszönöm.
*
Általában: R.elméletének csúcspontja az egyenlőség és a szabadság elvének irodalmi szépségű fejtegetése. Nem domináns, de az értelmezési háttérben ott van a többség és a nevében fellépők zsarnokságának rejtett lehetősége.
*
Köszönöm az összes hozzászólást.

retimadar 2013.03.11. 21:11:31

Szívesen, de folytatom is egy másik idei jubileumra emlékeztetve. Most 220 éve a veszettek követelték az árak befagyasztását, tekintet nélkül a termelési ráfordításokra. A gazdasághoz nem értő Robespierre ekkor megalkudott velük és az 1793 nyarán kezdődő diktatúrában ezt kikényszerítette. De 1794 nyarán jött Thermidor. 1798-ban pedig Brumaire.

Karolus 2013.03.12. 10:11:09

@retimadar: A plebejusok nevében fellépő diktátor nem velük, hanem a pontos ismeretek nélküli tömeggel alkudott meg a népszerűség fenntartása érdekében. Nem véletlen, hogy még Danton is gyávának nevezte. Minden demagóg fogása: "Mondd azt, amit az emberek hallani szeretnének". Ki ne akarná a megélhetési költségek csökkentését?

retimadar 2013.03.12. 14:30:26

@Karolus: időközben azonban a gazdasági élet nagy részét szigorú, gyakran közvetlen állami ellenőrzés alá vetették (bányák, piacok, külkereskedelem), de ez csak rontott a helyzeten. Kibocsátott belső államkötvényeik pár év alatt elértéktelenedtek, a hitelélet káoszba fulladt. Nem csoda, hogy az átlagpolgár is megunta a diktatúrát, melyet kezdetben támogatott.

Minnesota 2013.03.13. 16:34:36

Az ameikai Függetlenségi Nyilatkozat, de Rousseau eszméi is benne vannak az 1789. augusztus 26-án elfogadott Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatában. Néhány pontja:
I. Minden ember szabadnak és egyenjogúnak születik és marad; a társadalmi különbségek csakis a közösség szempontjából való hasznosságon alapulhatnak.
II. Minden politikai társulás célja az ember természetes és elévülhetetlen jogainak megőrzése. E jogok: a szabadság, a tulajdon, a biztonság s az elnyomatással szembeni ellenállás joga.
VI. A törvény a közakarat kifejezése; alkotásában minden polgárnak joga van személyesen vagy képviselői révén közreműködnie.
X. Senkit meggyőződései s vallási nézetei miatt háborgatni nem szabad, feltéve, hogy e meggyőződések s nézetek megnyilvánulása a törvény által megszabott közrendet nem zavarja.
XI.A gondolatok és vélemények szabad közlése az embernek egyik legbecsesebb joga; ennélfogva minden polgár szabadon szólhat, írhat s nyomtathat ki bármit, felelősséggel tartozik viszont a szabadsággal való visszaélésért a törvény által meghatározott esetekben.
- Az eltelt időben már e jogok négy generációja született meg. Rövid összefoglalást adtam róluk 2010-ben, Emberi értékek cím alatt.

Minnesota 2013.03.13. 16:35:23

*(első sor:)amerikai

smirgliműhely 2013.03.13. 21:32:19

Abban az időben, a köztársaság kikiáltását is ideértve, az az ország az alkotmányosság,a népjogok és a demokrácia elveit védte a kontinentális Európa feudális monarchiáival szemben. Fordított a helyzet akkor, amikor egy ország a tekintélyuralmi abszolutizmus felé lépeget az európai demokráciákkal ellentétes irányban.

retimadar 2013.03.14. 15:26:18

A nagy francia forradalom első szakasza a feudális előjogok megsemmisítése, a szabadság általános kiterjesztése értelmében liberális volt, a korábban kisemmizettek érdekképviselete miatt baloldali, a haza védelmében folytatott tényleges szabadságharcban pedig nacionális. A diktatúra idején mindez az indulatvezérelt tömegtől függő és azt manipuláló baloldali nacionalista terror rendszerévé fajult.

Karolus 2013.03.14. 20:17:49

@retimadar: A forradalmi nagyot-akarás néhány év alatt az ellentétébe, a bonapartizmus zsarnokságába torkollott. A külső fenyegetések elleni forradalmi háborúk persze másutt is felszámoltak feudális struktúrákat, míg azután a bonapartizmus keretében hódító hadjáratokká züllöttek.

2013.03.14. 22:09:45

@Karolus: jelentékeny ország nagy léptekkel halad előre vagy vissza. Másutt csak kis-szabású bonapartékra futja. Beavis és Butt-Head undortodox alakítása megy a komédia orfeumban.

Minnesota 2013.03.15. 08:20:35

A Március 15-én elkezdett hősies magyar küzdelemben Rousseau eszméi és a nagy francia forradalom első időszakának népfelszabadító vívmányai is megvalósultak a későbbi jakobinus diktatúra és terror nélkül. A bejegyzés most ugyancsak időszerű.

kalassó 2013.03.15. 15:58:56

Az évforduló miatt. Általános helyzetünk miatt azonban egy Montesquieu-ről szóló ismertetés még időszerűbb lenne.

Karolus 2013.03.15. 20:05:34

@büyük: A franciáknál sem egy emberről volt szó. Az újmódi abszolút császári uralom bukása után rossz idők vártak a vezető bonapartistákta. Vagyis azokra, akiknek jelentékeny szerepük volt a tekintélyuralmi gépezet működésében. Az idejében átállók persze továbbra is előnyös pozíciókban maradtak. Ahogyan ez lenni szokott.

Minnesota 2013.03.17. 09:18:29

@kalassó: Igen, mert a hatalmak (relatív, de hatásosan érvényesülő) szétválasztása a fejlett polgári kormányzás lényegéhez tartozik. Egy tényleges (nem formai) egyeduralom azt felszámolja, félmodern irányba löki nemzetét.
süti beállítások módosítása