HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Egy pápa megkoronázása és lemondása l'Aquilában

2009.04.11. 10:24 Italo Romano

Egyházi cselekmények. Az elbeszélés l'Aquila történetének egyik nagy eseményéről a város fontos hagyományai közé tartozik. Ha nem is a mostani ünnephez kötődik, de túlnyomó részben vallási, egyházi vonatkozásai vannak.


Az 1215-ben egy abruzzoi parasztcsaládba született Peter Angelerio ifjú korában a bencéseknél nevelkedett és huszonöt évesen Rómában pappá szentelték. De annyira távol akart maradni a világi nyüzsgéstől, hogy remeteségbe vonult. Öt évet töltött vezekléssel az abruzzoi (l' Aquilához közeli) Sulmona város feletti Morrone hegység egyik sziklabarlangjában. A remetei életmód szöges ellentétben állott a pápai udvarban elharapózott bűnözéssel, feslett életmóddal, a később Baronius kardinális által pornokráciának nevezett jelenségekkel. „Morroni Pétert” jámborságának és tiszta erkölcsének hírére a környékről egyre nagyobb számban látogatták hívei, tanítványai, akikből egy időben morroni mozgalom alakult ki (ami más volt, mint a ma is létező maronita felekezet.) 1240-ben saját regulával rendelkező kongregációt alapított, melynek létrejöttét 1263-ban IV. Orbán pápa jóváhagyta , később azután Péter testvérnek újra kérelmezni kellett a hivatalos elismerést. Regulája a lehető legszigorúbb volt. Eszméi közel álltak az assisi Ferenc testvéréhez, akinek halála után a ferencesek egy része a lazább szabályokat követő konventualisták csoportjába tömörült. A szigorúbb erkölcsű és fegyelmű testvéreket, akiket Péter támogatott, spiritualistáknak nevezték, (Később belőlük alakult a minorita rend.)

1274-ben Lyonba kellett mennie, hogy az ottani zsinaton tartózkodó X. Gergely pápánál rendjének megerősítését eszközölje ki. Azzal kapott pápai jóváhagyást, hogy az új kongregáció a bencések egyik ágazata lesz, mint a clunyak, a ciszterciek, a kamalduliak, a trappisták, stb. A bencés regulát a „Morronita” rend a legszigorúbb módon alkalmazta.

Péterre a második évezredben a trubadúrdalok mintájára kialakított Mária kultusz mély benyomást tett. Lyonból visszafelé jövet, a továbbra is remetei egyszerűségben élő szerzetes megpihent l'Aquilában, ahol egy közeli dombon a Colle di Maggio-n (Májusdomb) töltötte az éjszakát. A legenda szerint azt álmodta, hogy Szűz Mária felszólítja, építsen templomot azon a helyen.Péter szerzetesei 1287-ben megvették a telket és egy év múlva elkezdték építeni a templomot. Rá egy évre, bár az épület még nem volt teljesen kész, megnyílt a hívek számára. A hely és a templom neve az évszázadok során Collemaggiora változott. Román és gótikus stíluselemeket foglal magába.

Az építmény  hátulnézetben jobban áttekinthető:

Az 1294-es zsinat Morroni Pétert V. Celesztin néven pápává választotta. A koronázás éppen l'Aquilában, a Collemaggioban történt. Szerzetesei ezután celesztinusoknak kezdték magukat nevezni. A templom s az ahhoz csatlakozó kolostoruk addigra már teljesen elkészült. Kerengő:

A rend később megszűnt, de egészen a legutóbbi időkig a Collemaggio a tőlük is eredő vallási hagyományt szolgálta. A legfontosabb helyi rítus a Celesztin által bevezetett Perdonanza intézménye volt. Évente egyszer teljes búcsú járt mindazoknak, akik a templomban fogadalmat tettek arra, hogy a hívek megbocsátott bűnöket a következő évben nem fogják elkövetni. Celesztin rítust alapító levelét egy vidám körmenet élén haladó városi szépségkirálynő vitte a levéltárból a templomba, majd az ünnepségek végeztével vissza. Ekkor a templom díszkapuján át közlekedtek:


 

Mindezt múlt időben írom, mert a mostani szörnyű földrengés a templomot sem kímélte és az emberek még sokáig a katasztrófa áldozatait fogják siratni és saját túlélésükért küzdeni. A teológia háttérbe szorult a geológia mögött, hiszen az ilyen szomorúan józan időszakokban sokan rájönnek, hogy Földanyánk, Gaia közömbös a tőle származók hiedelmei iránt. Később azután újraéled a tradíció, a múlt és a jelen közötti jelképes kapcsolat. Az ő hagyományukra emlékezve mi is fejet hajthatunk az áldozatok emléke előtt.

A mai emberhez hasonlóan, a hajdan élt kortársak sem kívánták követni Celesztinnek az emberi szükségleteket gúzsba kötő életfelfogását. Ő valóban teljesen jámbor, aszketikus és misztikus ember volt, és tisztán spirituális beállítottságánál fogva nem lehetett alkalmas egy állam vezetésére. A középkori feudális képződmények világi uralma az ő meggyőződésével ellentétes elveken nyugodott. Az Egyházi Állam ebben az időben már a vezető római nemesi családok és idegen dinasztiák befolyása alatt állt és a köztük folyó civakodások eszköze lett. Egy rövid ideig ő maga is különböző politikai törekvések elősegítője volt, anélkül, hogy ennek tudatában lett volna. Már a megválasztása is az Orsini család és az Anjou-rokon II. Károly nápolyi király befolyására történt, akik ezzel a rivális Colonna család jelöltjeinek győzelmét akadályozták meg. Celesztin, a világtól való elvonultságában ugyan naiv maradt a politikában, de nem volt buta ember. Hamar átlátta, hogy a pápaság nem neki való. Ezért kanonizálta a pápaságról való lemondás addig ismeretlen intézményét, majd három hónappal a koronázása után élt is vele, lemondott a trónról. Dante ezt a tettét a Pokol III. énekében megfutamodásnak tartotta. A lemondás intézménye mindenesetre a kánonjog része lett s később még egy pápa, XII. Gergely élt is vele.

Celesztin ellenfele, később pedig utóda, VIII. Bonifác egyáltalán nem volt szívbajos a hatalmi aspirációkat illetően. Méltatlanul börtönbe vetette Celesztint, aki 81 éves korában a fogságban halt meg. „Unam sanctam” kezdetű 1303-as enciklikájában Bonifác az összes fejedelmet a pápa fennhatósága alá rendelte volna, mondván, hogy csak az ő uralma isteni eredetű, az egész emberiség pedig a pápa alattvalója. Az a világ azonban már régen elmúlt, az európai államok nem kértek ebből az alárendeltségből. Legnagyobb ellenfele, a francia Szép Fülöp – szintén Anjou-rokon - hathatósan ellenállt az ilyen szuperbirodalmi törekvéseknek. Ennek az ellenállásnak egyik jelképes vetülete volt az, hogy a Bonifác szöges ellentétének számító V. Celesztin szentté avatását kezdeményezte, ami meg is történt V. Kelemen pápa idejében, 1313-ban. Öt évszázadnyi idő alatt ő volt az egyedüli kanonizált pápa, de nem is volt több tiszta erkölcsű ember közöttük. Petrarca az elkülönültségről írva, egyértelmű dicsérő jelzőkkel illette ezt a köznapi fogalmak szerint is szent életű embert. - Reális uralmi lépésként a franciák a katolicizmus egész központját Avignonba telepítették. Megkezdődött a pápaság babiloni fogsága.

Celesztin nem lehetett jelentős egyházfejedelem, rövid uralma mégsem volt jelentéktelen történeti epizód. A korszakhoz kötött hatalmi villongásokon túlmegy az, hogy Celesztin tulajdonképpen a pápaság által kijelölt általános magatartási irányzattal szembeni katolikus ellenzék évezredes történetéhez is kapcsolódik. Ennek különböző képviselői az egyházat ténylegesen, nemcsak szavakban a hívők közösségének tekintik, melyben mindenkinek joga van a hitet értelmezni Az apostoli életmód helyreállítására törekszenek. Szegény egyházat és fizikai munkát végző papságot akarnak, elítélik az emberek közti egyenlőtlenséget. Nem kívánnak latin nyelvű misézést. Ellenzik az egyházi adót, a papi tizedet, stb. Mindezek részben utópista követelések, velük szemben a reálpolitikát az Egyház folytatta, ami nem azt jelenti, hogy az utóbbi magatartása volt az erkölcsösebb. A korabeli barbár európai nemességgel és uralkodóikkal szemben viszont, jóllehet szintén barbár hatalomszerzési és -gyakorlási módszereket alkalmazott, a maga idejében a középkori Egyház az erkölcsről szóló általános emberi tudást őrizte és képviselte, ha másként nem, legalább szavakban.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: laquila

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr785048139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása