HTML

ismeretvadász

Friss topikok

  • Italo Romano: foldeskaroly.wordpress.com/2019/03/06/arrangement-of-the-elements/ (2019.03.06. 08:29) Periodikus táblázat
  • Italo Romano: @szénaboglya: Nyilván kómában volt, halottnak vélték. "Halomnyi holttest": A Kazinczy utcai rituál... (2017.03.02. 14:41) Interjú egy túlélővel
  • smirgliműhely: ugyanonnan: A lelkiismeret hangtalan hívása a szorongásban önmagára szólítja fel az embert, felfed... (2017.01.30. 22:04) Heidegger írása
  • smirgliműhely: @kalassó: "nem lesz itt semmiféle ajánlat." Úgy értettük, van szerződéses kutatása a gazdasági per... (2016.11.16. 20:15) Gazdaságtörténeti áttekintés...
  • Italo Romano: @kalassó: re:"catastrophic declines in wilderness areas around the world over the last 20 years" A... (2016.09.17. 15:25) Az utóbbi hét néhány dialógusa fordított időrendben

Címkék

abszolút (1) alaca (1) alkotmány (1) amigdala (1) árucsere (1) asszociációk (103) australopithecus (1) balgaság (1) banpo (1) bauhaus (1) benin (1) birodalom (1) bölcselet (1) bulla (1) büntető istenek (1) centrumországok (1) chou (1) csalatkoztathatatlanság (1) csi (1) dawenkou (1) dialógus (1) dzsarmó (1) éjszaka (1) elmélet (1) elnyomás (1) előjelek (1) endokrinológia (1) enlargement (1) epigenetika (1) erkölcs (1) erőforrás (1) érzelmek (1) esszé (1) ész (1) fajtermészet (1) fáraó (1) felderítő (1) fóka (1) forint (1) forradalom (1) galilei (1) gazdaságtörténet (1) goya (1) gyermekkor (1) halaf (1) hamvas (2) han (1) harappa (1) haszúna (1) hitel (1) hongshan (1) ife (1) Inanna (1) inkvizíció (1) írástudók (1) iratismertetés (1) ismertetés (1) jiking (1) jorubák (1) karinthy (1) kegyetlenség (1) kemet (1) kínálat (1) konferenciák (1) kréta (1) lactase (1) laquila (1) liquidity (1) lungshan (1) megvilágosodás (1) mezőgazdaság (1) mózes (1) művelődéstörténet (1) műveltség (1) negatív (1) németh (1) nemzet (1) nézettség (1) nok (1) nyomor (1) paine (1) periodikus táblázat (1) reformáció (2) rousseau (1) sang (2) science of reaction (1) sediba (1) siking (1) Simmel (1) Sipsirica (1) strukturalizmus (1) sumer (1) svenska (1) szabadság (1) szamarra (1) szél (1) szellem (1) szépség (1) szilva (1) Szinuhe (1) tang (1) tetemek (1) toba (1) törvény (1) transzcendens (1) ujjcsont (1) vei (1) vélemény (1) vers (1) vizsgák (1) yangshao (1) zeneszerző (1) zsarnokság (1) Címkefelhő

Ötkönyv

2007.06.27. 06:29 Italo Romano

A Biblia elején a Pentateuchus könyvei olvashatók. A hagyomány ezeket Mózes öt könyve néven is emlegeti.


A könyv stílusára és tartalmára vonatkozó vizsgálatok megállapították, hogy nem egységes mûrõl, nem egy kéz alkotásáról van szó. Ez nem érinti Mózes népvezéri mûködését és szerepét a monoteizmus meghonosításában. A 19. század vége felé bebizonyosodott, hogy a Pentateuchus négy kódex egybeszerkesztésébõl lett. A kódexek (okmányok) különbözõ idõbõl és helyrõl valók, s jóval késõbbiek Mózesnél. Az istennév vagy Jahve-ként vagy Elohim-ként (Él) fordul elõ bennük. A jahvista részt Kr. e. a 9. században foglalták írásba Júdeában, az elohista rész pedig északon keletkezett Izraelben, a késõbbi idõben. Még késõbb adódott hozzájuk a Második Törvénykönyv (Deuteronomium) és a Papi kódex. Mindeközben részletesen kidolgozták egy közös õs, Ábrahám személyiségrajzát és a tõle levezetett származási vonalakat is.

Az ázsiai civilizációkhoz tartozó közösség keleties ritusai a babiloni tartózkodás idején rögzültek. A zsidókra több száz évig hatottak a perzsa hagyományok, közöttük Zarathustra tanai. Vallásukba ekkor a hitvilág olyan, erõteljes lélektani hatású elemei kerültek be, mint a megváltás gondolata, az ember fia, a Messiás alakja, az utolsó ítélet, a feltámadás, a halhatatlanság, és az égi hierarchia.

Szerkesztõi átalakítások akkor és a késõbbi átírásoknál is elõfordultak. A Pentateuchus kb. Kr. e. 400 körül, Ezdrás idejében kapta a mai alakját. Már csak ezért sem lehet mindezt Mózesnek tett kijelentésként értelmezni. Buddhista szerzõk rámutatnak arra, hogy egyébként is, az egyes személyek által hivatkozott sugallatok esetében mindig felmerül a kinyilatkoztatás médiumának szavahihetõsége. Mindenesetre, kár volt embereket megölni azért, mert kételkedni merészeltek az isteni eredetûnek mondott könyv valamelyik megállapításában.

Katolikus egyházi tekintélyek, a Keresztény Portál szerint elõször 1906-ban foglalkoztak ezzel a kérdéssel, és részben elhatárolódtak az "okmány-elmélettõl". De elismerték, hogy a mû végleges összeállításánál szájhagyományok és Mózes koránál régebbi források szerepelhettek, sõt még Mózes után is történhettek benne változások és hozzáadások. 1948-ban már feltételezik a források széles körû használatát és az elbeszélések fokozatos fejlõdését, a késõbbi idõk társadalmi és vallási állapotának megfelelõen. Sõt, arra is rámutatnak, hogy a Pentateuchusban szereplõ sok törvénynek vagy intézménynek megvan a párhuzama és megfelelõje a Biblián kívül is. Ezek sokkal régebbi idõre mutatnak vissza, mint a kódexek kora.

Az említett katolikus egyházi forrás is elismeri, hogy a Teremtés könyvében együtt van mind a jahvista, mind az elohista, mind a papi hagyomány. Ezáltal szintén elfogadja, hogy maga a könyv nem lehet Mózesnek sugalmazott kijelentés. Még kevésbé lehet eredeti mózesi mû a Második Törvénykönyv. Mózes beszédét keretül használták a leviták által összeállított szabályokhoz. A beiktatott új részeknek az õ nevével adtak tekintélyt.

Szólj hozzá!

Címkék: asszociációk

A bejegyzés trackback címe:

https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr375048235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása