Buddha többször ajánlotta a tevékenység megszüntetését. Az alábbiakból részben kitünik, hogy milyen értelemben.
Pótalija házigazda egyszer megkérdezte Buddhát:
- Uram, milyen formában valósul meg a tevékenység megszüntetése a nemes szerzetesrendben?
- Nos, házigazda, hallgasd meg, fontold meg jól; elmondom.
- Úgy lesz, uram - válaszolta Pótalija házigazda tisztelettudóan.
- Házigazda, nyolc szabály szolgál a nemes szerzetesrendben a tevékenység megszüntetésének megvalósítására. Mi ez a nyolc? Élet kioltásától tartózkodni. Csupán kapott dolgokat elvenni. Igaz beszédet szólni, így feladni a hazug beszédet. Jóakaratú beszédet szólni, így feladni a rosszakaratú beszédet. Mohóságtól és kapzsiságtól tartózkodni. Szitkozódástól és civakodástól tartózkodni. Haragtól és mérgelődéstől tartózkodni. Gőgtől tartózkodni. Röviden összefoglalva, nem részletezve, ez a nyolc szabály szolgál a nemes szerzetesrendben a tevékenység megszüntetésének megvalósítására, házigazda.
- Uram, fejtse ki részletesen ezt a röviden összefoglalt, nem részletezett nyolc szabályt.
- Nos, házigazda, hallgasd meg, fontold meg jól; elmondom.
- Úgy lesz, uram - válaszolta Pótalija házigazda tisztelettudóan.(A rövidség kedvéért és példaként csak az első szabály kifejtését idézem:)
- Azt mondtam, hogy élet kioltásától tartózkodni kell, így kell feladni az élet kioltását. Milyen értelemben mondtam ezt? A nemes tanítvány így gondolkozik: "Én éppen azoknak a kötöttségeknek a feloldására, megszüntetésére törekszem, amely kötöttségek kedvéért életet oltanék. Ha életet oltanék, önmagam is elítélném magamat az élet kioltásáért, és ha mások rájönnének, akik tudnának róla, megvetnének az élet kioltásáért. Testem pusztulása után, halálom után rossz út várna rám az élet kioltásáért. Mert éppen az élet kioltása jelenti a köteléket, ez jelenti az akadályt utamon. És az élet kioltásából származó gyötrelmes, pusztító indulatok nem támadnak fel abban, aki távol tartja magát az élet kioltásától."
Megjegyzés: a szerzetesek számára létezett egy szigorúbb, 20 tételes szabálykészlet is. Az egyszerűség kedvéért a fentiek 8, vagy 20 parancsolatként említhetők, hozzátéve, hogy Buddha az erkölcsi normákat nem isteni kinyilatkoztatásra alapozta. A lakosság túlnyomó többsége viszont csak az Ötparancsra figyelt. Indiában, majd Kínában, Tibetben, Mongóliában százmilliók ismerték és ismerik a PANCSA SILÁT: ne ölj, ne lopj, ne hazudj, ne csald meg házastársadat, ne fogyassz bódító szereket. Más kérdés, hogy hogyan tartják be ezeket a szabályokat.