Elismerés és távolságtartás
II.János Pál a vatikáni Tudományos Akadémián 1996 október 22-én tartott beszédében támogatta az evolúciós elméletet és elismerte hogy a kutatások konvergáló eredményei annak érvényét igazolják. A Vatikán álláspontja később is hasonló maradt, amint azt Christoph Schönborn kardinális cikke a NYT 2005. 07.07. számában kifejtette. Eszerint az ember és a többi élőlény közös ősöktől származik. Más fogalmazásban ez csak azt jelentheti, hogy a mai fajok a régiekből evolválódtak.
Mégis van különbség a szaktudományos és a vallásos megközelítés között. Az evolúció modern fogalmát a biológia fejlesztette ki. A tiszta nyelvhasználat kedvéért ennek értelmezését ajánlatos követni. Érvényének parttalan kitágítása zavart okoz. A biológiai származástan nem az emberi természet egészére, nem a személyiségre, hanem fajának az élõvilágból való keletkezésére vonatkozik. A fizikai létezés területéhez tartozik.
A szakmai származástan a biológiai fajok váltakozásának három, egyszerűen megérthető jelenségéből indul ki. Egyfelől abból, hogy mindenféle élõ populáció az egyedi tulajdonságok variációit tartalmazza. Másfelől, abból, hogy ez utóbbiak öröklõdnek. A génekben tárolt információ a szaporodás során tovább adódik. Végül: a variációk hordozóinak különbözõ túlélési és reprodukciós rátái vannak. Élõhelyüktől függően természetes kiválasztódás megy végbe az eltérõ tulajdonságok hordozói között. A populáció gazdagabb lesz a környezethez jobban alkalmazkodó formaváltozatokban és szegényebb lesz másokban.
A sok évezredes növénynemesítő szelekció, mit sem tudva a természetes kiválasztódásról, annak folyamatát utánozta a maga céljait követve.
A fent említett beszédben II. János Pál az evolúció elméletének a szakmaitól eltérő, kibővítő értelmezését is fejtegette. Azt mondta, hogy bele kell foglalni a bölcseleti szempontokat, amelyek a materialista, vagy spiritualista nézőponttól függően különböző irányzatokba rendeződnek. Itt a végső megitélés a filozófia és amögött a teológia kompetenciája. („Here the final judgment is within the competence of philosophy and, beyond that, of theology.”)
A szakma számára azonban elfogadhatatlan, hogy keretkoncepciójáról bármiben is a filozófia és egy amögött álló teológia ítéljen. A tudományban amúgy sincsen végső döntés, ami ma végsőnek tünik, azt holnap felül kellhet vizsgálni. A pápa azt is mondta, hogy nem egy, hanem több evolúciós teóriáról kell beszélni az eltérő metafizikai irányzatoktól függően. Ezekhez hozzáteszem, hogy a tudománytörténetben ma egyetlen professzionális evolúciós elmélet van, amely az empirikus kutatások révén mind pontosabbá válik