Helmuth von Glasenapp, az összehasonlító valláskutatás mestere jellemzi Buddha eredeti tanait.
Korábban bejegyeztem egy görög mentor szavait a buddhizmus néhány
eredeti hittételérõl. Most az egyik legnagyobb szakértõ, Glasenapp: „Az
öt világvallás” c. könyvébõl idézek. Kevés számú saját észrevételem
zárójelben olvasható.
Buddha a barátságos együttérzést a maitrí-t
tartotta a legfontosabb erkölcsi és vallási magatartásnak. Ez nem
ugyanaz, mint a késõbbi szeretet-tan, jóllehet vannak azonos vonásaik.
"A buddhista ‘maitrí’ a minden szenvedélytõl megszabadult bölcsnek a
világtörvény felismerésébõl fakadó jóakarata..." Kizárja a harag, vagy
gyûlölet érzését "ugyanakkor a keresztényeknél mindkét szenvedély igen
jól megférhet a szeretet mellett." Az utóbbi vallásra az emberek iránti
jóakaraton kívül jellemzõ "a más vallásokkal szembeni fanatikus
harci kedv", a máshitûek örök kárhozattal fenyegetése is. A szerzõ
tucatnyi döntõ helyet idézi az evangéliumokból, amelyek a harc és
engesztelhetetlenség hangulatát fejezik ki. (Mivel ez a kettõsség a
buddhizmusból hiányzik, utóbbit már csak ezért sem lehet összevegyíteni
a domináns európai hitvilággal.)
Buddha nem kívánta megcáfolni kora hiedelmeit, amelyek rengeteg
isten, félisten, ördög, démon, továbbá poklok, mennyek létezésére
vonatkoztak. Azt tanította, hogy ezek egyike sem létezik örökké,
ugyanúgy keletkeznek és elpusztulnak, mint az emberek és az állatok.
Mindenen a világtörvény uralkodik. Az utóbbira alapozó indiai vallások,
köztük az eredeti buddhizmus, "olyan világnézetet képviselnek, amely
csak halandó isteneket ismer, és mit sem tud a világ örökkévaló uráról,
végsõ konzekvenciájában tehát ateista."
(Ezért sem lehet összehozni az õsi buddhizmust a monoteista
vallásokkal. Aki elfogadja a buddhizmust, holott tagad mindennemû
ateizmust, egymással inkompatibilis hiteket próbál egyeztetni. Buddha
persze türelmes... semmit sem erõltet, azt sem, hogy a hívõk konzekvensek
legyenek.
Ami pedig az ateizmust illeti, annak ugyanolyan sok válfaja van,
mint a vallásosságnak. Ha akár az elõbbinek, akár az utóbbinak a buta
válfajait propagálják, ezt az olvasott emberek jó része, nagyonis
érthetõ módon, elutasítja.)
Buddhista ateizmus
2006.11.19. 18:09 Italo Romano
Szólj hozzá!
Címkék: asszociációk
A bejegyzés trackback címe:
https://ismeretvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr35048326
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.